In een opvliegerig & agressief volk moet ik aan het werk. Ik ga de moer opzoeken om die te vervangen. Zijn er nog tips om die zoektocht wat aangenamer te maken? Ze vliegen met erg veel op je af en steken dan op alles wat beweegt.
Zelf dacht ik na wat inlezen op het forum aan: de HK's eraf en die even apart zetten (deksel erop laten), theedoek op de BK's dan flink roken bij de ingang. Na ca 10 min nogmaals en dan eens kijken.
Is dit een aardige aanpak? Of zijn er handiger tips.
werken in agressief volk
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Re: werken in agressief volk
dag opzoeken met rustig weer, tegen de middag liefst (meeste vliegbijen weg)
2x flink roken via de vliegspleet. 5 min wachten.
nogmaals roken, koningin is nu waarschijnlijk weg uit de onderste bak.
Alle bakken naast elkaar zetten en afdekken, dicht maken.
extra bak op de onderste bak zodat de vliegbijen binnen kunnen en je niet gaan klieren.
Uur laten staan.
Tegen de bakken tikken en luisteren naar het "huilen".
rustigste bak heeft waarschijnlijk de koningin en dan kun je gericht zoeken.
Als ze nog erg woest zijn kun je deze bak over bv 3 zesramers verdelen en zelfde truc, wachten en luisteren.
rustigste zesramer heeft waarschijnlijk de koningin. nog gerichter zoeken.
dan heb je met eenmaal de kast openen de koningin gevonden. Voor andere methoden die ik ken moet je de kast 2x openen om roosters te leggen.
grtz
erik.
2x flink roken via de vliegspleet. 5 min wachten.
nogmaals roken, koningin is nu waarschijnlijk weg uit de onderste bak.
Alle bakken naast elkaar zetten en afdekken, dicht maken.
extra bak op de onderste bak zodat de vliegbijen binnen kunnen en je niet gaan klieren.
Uur laten staan.
Tegen de bakken tikken en luisteren naar het "huilen".
rustigste bak heeft waarschijnlijk de koningin en dan kun je gericht zoeken.
Als ze nog erg woest zijn kun je deze bak over bv 3 zesramers verdelen en zelfde truc, wachten en luisteren.
rustigste zesramer heeft waarschijnlijk de koningin. nog gerichter zoeken.
dan heb je met eenmaal de kast openen de koningin gevonden. Voor andere methoden die ik ken moet je de kast 2x openen om roosters te leggen.
grtz
erik.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Als je flink ga beroken dan is de rust toch uit het volk en gaat de moer aan de tippel.
Je had ook een dag of vijf voor dat je de moer gaat zoeken tussen alle broedbakken een moerrooster kunnen leggen.
Dan heb je maar in een bak de zoekslag te doen.
Je had ook een dag of vijf voor dat je de moer gaat zoeken tussen alle broedbakken een moerrooster kunnen leggen.
Dan heb je maar in een bak de zoekslag te doen.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Mijn bijen, bastaards, kunnen ook nogal temperamentvol zijn. De beroker gebruik ik in het volk enkel voordat ik de kast open, zodat ze zich volzuigen met honing. Ik houd hem daarna bij de hand om eventueel rondom mezelf te roken om ze op afstand te houden. Als ik de bijen berook terwijl de kast open is, worden ze juist onrustig. Ik heb altijd voor de zekerheid twee vochtige theedoeken bij me, zodat ik de opening bovenin de kast zo klein mogelijk kan houden. Vochtig omdat ze dan beter blijven liggen en de bijen hebben zo minder snel de neiging erop te gaan lopen.
Soms wordt er een plantenspuit met suikerwater gebruikt i.p.v. een beroker. Daar schijnen ze ook kalm van te worden, aan de ene kant omdat hun vleugels vastplakken, maar ook omdat ze druk bezig gaan om elkaar te poetsen. Maar ik weet niet of dat in deze situatie ook een oplossing is.
Goed idee om de bakken van elkaar te scheiden om er zo achter te komen waar de moer zit! Een volk of in dit geval bak mét koningin zal bij een harde tik op de kast even heel kort zoemen en meteen weer rustig worden.
Soms wordt er een plantenspuit met suikerwater gebruikt i.p.v. een beroker. Daar schijnen ze ook kalm van te worden, aan de ene kant omdat hun vleugels vastplakken, maar ook omdat ze druk bezig gaan om elkaar te poetsen. Maar ik weet niet of dat in deze situatie ook een oplossing is.
Goed idee om de bakken van elkaar te scheiden om er zo achter te komen waar de moer zit! Een volk of in dit geval bak mét koningin zal bij een harde tik op de kast even heel kort zoemen en meteen weer rustig worden.