Hallo,
in een aantal 6 ramers heb ik nieuwe moeren F1 2017. Deze wil ik verenigen met de hoofdvolken.
De moer van de hoofdvolken wil ik met wat bijen als reserve houden in een 6 ramer. Kan ik die 3 dagen (2 nachten) dicht wegzetten (koel en donker) om afvliegen en roverij te voorkomen?
Gaan ze na die 3 dagen weer opnieuw invliegen?
Ze zouden normaal ook naar een andere stand kunnen, maar die gelegenheid heb ik niet.
moer als reserve houden na vereniging (moerwissel)
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: moer als reserve houden na vereniging (moerwissel)
Dat kan.
Zet de kastjes met de oude moeren dicht bij elkaar zodat je er later één volkje van kan maken met de beste oude koningin.
Dan heb je een goede extra 6 of 10 ramer.
Geef ze een heel klein vlieggat.
Je kan ze gewoon bij elkaar zetten als er alleen maar jonge bijen inzitten dus als ze afgevlogen zijn.
Maar laat ze even open staan met een gaasje erover.
Dan zie je ook wat er gebeurd.
Dirk.
Zet de kastjes met de oude moeren dicht bij elkaar zodat je er later één volkje van kan maken met de beste oude koningin.
Dan heb je een goede extra 6 of 10 ramer.
Geef ze een heel klein vlieggat.
Je kan ze gewoon bij elkaar zetten als er alleen maar jonge bijen inzitten dus als ze afgevlogen zijn.
Maar laat ze even open staan met een gaasje erover.
Dan zie je ook wat er gebeurd.
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: moer als reserve houden na vereniging (moerwissel)
Bedankt voor je bericht. Dus eerst 3 dagen (2 nachten wegzetten) gesloten, koel & donker wegzetten en dan dicht bij elkaar op de plaats zetten met een klein vlieggat (ca één bij breed)?Dirk Blanken schreef:Dat kan.
Dirk.