Zo nodig bijvoeren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Zo nodig bijvoeren
Gisteren gewicht gecontroleerd van de volken.
Een van de zesramers en juist die met de P moer was lichter dan de andere.
Ik denk dat deze door het voeren/mooie weer nog veel voer heeft omgezet in broed.
Ik ga deze zesramer nog extra voeren zodat ie goed overwinterd.
Moraal van verhaal loop gewicht van de kasten ff na en voer indien nodig bij.
Freek
Een van de zesramers en juist die met de P moer was lichter dan de andere.
Ik denk dat deze door het voeren/mooie weer nog veel voer heeft omgezet in broed.
Ik ga deze zesramer nog extra voeren zodat ie goed overwinterd.
Moraal van verhaal loop gewicht van de kasten ff na en voer indien nodig bij.
Freek
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Zo nodig bijvoeren
Moraal van dit verhaal: kijk in de raten als je denkt met voeren klaar te zijn.
- Niet het aantal kg suiker wat je geeft telt maar wat er opgeslagen is, is belangrijk.
- Niet het aantal kg suiker wat je geeft telt maar wat er opgeslagen is, is belangrijk.

!Hans.
-
- Contacteer:
Hoi Hans,
In de raten kijken is i.d.d. het mooist maar een platte moer is ook een ramp, een P heb ik maar een van.
Daarom probeer ik het maar door de gewichten van de kasten te schatten/vergelijken.
En desnoods paar kilo te veel te voeren.
Freek
In de raten kijken is i.d.d. het mooist maar een platte moer is ook een ramp, een P heb ik maar een van.
Daarom probeer ik het maar door de gewichten van de kasten te schatten/vergelijken.
En desnoods paar kilo te veel te voeren.
Freek
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Een supermoer met volk zet ik juist tegen het pletten in een grote kast met verkleinblokken. Bij het nakijken kun je deze blokken als eerste weghalen.
Ja natuurlijk voeren warm! elke dag halve liter. Als het volk in een kunststof kast zit zet dan een lege bak op en daarin de voerbak.
Ja natuurlijk voeren warm! elke dag halve liter. Als het volk in een kunststof kast zit zet dan een lege bak op en daarin de voerbak.
!Hans.
-
- Contacteer:
Hoi Hans,
Goed idee. Kan volgend jaar ook. Ik ga er nu niet meer aan veranderen voer m lekker in vergelijken met andere precies dezelfde kast gaat ook.
Zitten ze volgend jaar hoog leg ik er wel apifonda op.
Freek
Goed idee. Kan volgend jaar ook. Ik ga er nu niet meer aan veranderen voer m lekker in vergelijken met andere precies dezelfde kast gaat ook.
Zitten ze volgend jaar hoog leg ik er wel apifonda op.
Freek
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
Ik vind het soms moeilijk in te schatten of ze voldoende hebben, of te weinig of juist te veel... Is ook per volk verschillend hoe ze het opslaan en verbruiken. Ik streef naar een wintervoorraad van ongeveer 20 kg in de raten bij de grote volken. Dat is suikersiroop en wat ze zelf bijhalen aan honing samengeteld. Stel je wil 12 kg suiker geven, dat komt overeen met 20 kg suikersiroop (3:2). Maar na het indampen tot 20% vochtgehalte is dat 16 kg verzegeld voedsel...
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Contacteer:
ik wil niet vervelend zijn, maar begrijp niet wat er staat!? ; 12 kilo suiker is na indampen 6 kilo verzegeld voer????
Petro
Petro
tomer schreef:Ik vind het soms moeilijk in te schatten of ze voldoende hebben, of te weinig of juist te veel... Is ook per volk verschillend hoe ze het opslaan en verbruiken. Ik streef naar een wintervoorraad van ongeveer 20 kg in de raten bij de grote volken. Dat is suikersiroop en wat ze zelf bijhalen aan honing samengeteld. Stel je wil 12 kg suiker geven, dat komt overeen met 20 kg suikersiroop (3:2). Maar na het indampen tot 20% vochtgehalte is dat 16 kg verzegeld voedsel...
-
- Contacteer:
Petro, dat staat er toch niet?
Wat ik bedoel is: 12 kg droge suiker wordt 20 kilo suikersiroop en uiteindelijk 16 kg eten.

Wat ik bedoel is: 12 kg droge suiker wordt 20 kilo suikersiroop en uiteindelijk 16 kg eten.
-
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Dit is handig om te weten. Dank je.tomer schreef:Petro, dat staat er toch niet?![]()
Gr. Hans
-
- Contacteer:
Nog eens opnieuw gerekend... 12 kg suiker = 20 kg suikersiroop = 15 kg voer. (20% vocht aftrekken van 15 en niet van 20...)
Maar al die getallen maken het onnodig ingewikkeld. Ik wou maar zeggen, het is niet omdat je 20 kg siroop geeft dat ze 20 kg eten hebben.
Kijk bij twijfel in de kasten om een schatting te maken van het aantal kilo's, zoals Hans al aangaf.

Maar al die getallen maken het onnodig ingewikkeld. Ik wou maar zeggen, het is niet omdat je 20 kg siroop geeft dat ze 20 kg eten hebben.
Kijk bij twijfel in de kasten om een schatting te maken van het aantal kilo's, zoals Hans al aangaf.