Het gaat om houten kasten, broedbakken, honingkamers, zesramers, koninginnenroosters, voerbakken enz enz...
De kasten zitten wel onder het stof en moeten ook vanbinnen helemaal proper gemaakt worden (veel propolis, wasresten, muizennesten enz)
Er zit nog geen houtworm in en ze zijn niet rot, dus met een beetje werk zijn de kasten nog wel in orde te krijgen.
Ik vraag me gewoon af of ik met het overnemen/opkopen van oude kasten gevaar loop om Amerikaans vuilbroed mee te krijgen?
Volgens imkerpedia kunnen de AVB-sporen tot 100 jaar levensvatbaar blijven... Ik ben wel van plan om de kasten grondig te reinigen en met een brander te ontsmetten, maar vraag me toch af of er dan nog een risico bestaat dat er bvb sporen in kieren blijven zitten en achteraf voor problemen kunnen zorgen. Is het echt zo besmettelijk en gevaarlijk of is dit een overdreven gedachte?
De vrouw van de imker zei tussendoor dat ze 10 jaar geleden eens een AVB besmetting gehad hebben en opnieuw zijn moeten beginnen, nadat alles vernietigd werd. Vandaar dat ik nu toch twijfel of ik het risico wel zou nemen...