Zin 1 sloeg op de reactie van Johan, dat eigenlijk alles chemie is...
Kluwers Chemisch-Technisch handboek uit 1954..., ik voel me weer lekker jong, toen was ik pas 3 jaar

Teake
Heb zelf ook enige praktijk ervaring met lege kasten door CCD, het is een drama om je bijen kwijt te raken en lege ramen uit te moeten ruimen. Dat wil je niet meer meemaken. Ik denk persoonlijk dat de weerzin tegen de varroamijt erg diep zit bij imkers. En de automatische reactie is de varroamijt uit de volken proberen te krijgen. Soort van beschermende ouder of oudere broer reactie. Los nog van de nadruk van WUR met zijn 3 gangen indoctrinatie.G,A3. schreef:Er zijn er niet veel die op ErikS vraagstelling positief reageren. Ik heb ook weleens gevraagd of men het zou willen proberen met geschepte zwerm
maar niemand reageerde. G,A3.
Ook voor mij is niet bestrijden geen optie ....In het verleden is de bijen branche met name voor de bestuiving al te veel in diskrediet gebracht door in de lente geen volken voor de bestuiving te kunnen leveren welke wel beloofd en besteld waren ,omdat er niet of onvoldoende bestreden was tegen de varroa . Meestal door onvoldoende kennis hier over . De bedrijven welke hiervan afhankelijk waren zaten veelal met de handen in het haar omdat de opbrengt van hun bedrijven in gevaar was . Velen zijn overgestapt op de Hommel omdat de levering daarvan wel constant was . Ik tel geen mijten maar bestrijd alles achter elkaar op rij .JohnHoogendoorn schreef:Een ieder is vrij om te bestrijden of niet te bestrijden. Niet bestrijden is voor mij geen optie. Wij verkopen F1 Buckfastvolken deze moeten ‘schoon’ zijn van Varroa en virussen.
Jullie zullen het wellicht beter weten maar ik dacht dat de WUR (onder leiding van blacquiere) een proef heeft lopen met onbehandelde volken. Elk jaar worden er kunstzwermen of afleggers gemaakt van de overjaarse kolonies.ErikS schreef:In het algemeen is een zwerm laag in varroa. Hier is een verklaring voor en ook dat wil ik gebruiken in het opzetten van een bedrijfsmethode.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten