De essentie van dit plan: meer bloemen

Veel mensen houden van bloemen, ik ook, en bijen houden ook wel van sommige bloemen - met goede nectar en smakelijke pollen, dus dit initiatief zou mens en bij zeker moeten aanspreken.
Toch roept genoemd actieplan bij mij enkele vragen op:
- Sinds wanneer gaat het slecht met de bijenstand in Nederland? In mijn beleving zijn er sinds tijden niet zoveel honingbijenvolken in Nederland geweest.
- Waarom niet het accent op de - veel effectievere - aanplant van meer bijbevorderende bomen en struiken?
- Waarom niet een pas echt effectief actieplan voor het redden van insecten gericht op het sterk verminderen van bestrijdingsmiddelen?
- Omvat dit 'Actieplan' tevens het redden en/of stimuleren van de bijenstand van inheemse honingbijen?
Verder lezend in het bewuste artikel lijkt het voornamelijk om de redding van de inheemse solitaire bijenstand te gaan.
Ja hoor, daar komt ie: honingbijen zijn sterke concurrenten van solitaire bijen volgens enkele aandachtvragende ecologen. En die ecologen zijn duidelijk gericht op het verminderen van de hoeveelheid honingbijenvolken in Nederland.
Solitaire bijen blijken in de praktijk trouwens het best te gedijen in een vrij specieke en gezonde biotoop.
Wat extra bloemen en nestkastjes om het toenemen van solitaire bijen te bevorderen is gebleken weinig effectief.
Hopelijk is dit geen verkapt commercieel actieplan om de verkoop van gepatenteerde Monsanto gentech bloemendragende planten en struiken te promoten.