sjoemelwas constateren
-
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: sjoemelwas constateren
Hallo Jaap,
"groot probleem" vind ik dat ik niet kan zien hoe representatief de monstername is maar ook of mijn was dan ook een daadwerkelijk gemiddelde is van van die partij is.
Heb je een partij van 100 blokken en slechts van 10 is iets afgeschraapt van de analyse maar uiteindelijk is de wasketel zo klein dat er 10 blokken in passen en net zijn dat de 10 meest vieze blokken. tja......
een certificaat is geen garantie als de monstername niet representatie is voor uiteindelijk jou aangekochte partij was.
Ik zit ook ernstig te dubben of ik niet een eigen productie moet opzetten. Alleen ik heb niet zoveel vrije tijd dus gemak dient te mens totdat. ......
Hilko
"groot probleem" vind ik dat ik niet kan zien hoe representatief de monstername is maar ook of mijn was dan ook een daadwerkelijk gemiddelde is van van die partij is.
Heb je een partij van 100 blokken en slechts van 10 is iets afgeschraapt van de analyse maar uiteindelijk is de wasketel zo klein dat er 10 blokken in passen en net zijn dat de 10 meest vieze blokken. tja......
een certificaat is geen garantie als de monstername niet representatie is voor uiteindelijk jou aangekochte partij was.
Ik zit ook ernstig te dubben of ik niet een eigen productie moet opzetten. Alleen ik heb niet zoveel vrije tijd dus gemak dient te mens totdat. ......
Hilko
-
- Contacteer:
Hoe groot zijn de blokken?
- Erick
- Imker sinds: 2019
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
- Contacteer:
Maar hoe doe je dat als je, als beginner, nog geen eigen was heb?H.J.Booij schreef:............Ik zit ook ernstig te dubben of ik niet een eigen productie moet opzetten.......
Met een
zonder vriendelijk groet,
Erick
Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Erick

Lid van:
NBV
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Niet. De enige opties zijn een leverancier vinden die je kunt vertrouwen (heb wel een tip) of aansluiten bij een vereniging die zuivere was heeft. Kan je hiermee helpen. Grtz Erik.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Een pak kopen bij een imker die je vertrouwt.
En dan repen maken van 2-3 cm. de rest bouwen ze dan zelf.
En dan repen maken van 2-3 cm. de rest bouwen ze dan zelf.
Tinus Kolsters
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Hoewel ik nog niet gehoord heb dat dit probleem zich ook voordoet in Frankrijk heb ik mijn was ook getest met de watertest. Geen uitslag!. En het water bevat veel kalk.
Het best lijkt me om geen kunstraat meer te gebruiken. Uiteindelijk kost dat m.i. niet veel. 1 kg raat "kost" ca 5 kg honing. Kunstraat is dichter en zwaarder dan natuurraat dus met 1 kg kunstraat "bespaar" je ca 4 kg honing. Aangezien kunstraat al gauw 3 tot 4 keer zo duur is als de netto opbrengst van honing (zonder pot) komt het financieel ongeveer gelijk uit. Als je dan bedenkt dat je kwalitatief betere raten hebt met natuurbouw dan is er veel voor te zeggen om geen kunstraat meer te gebruiken.
Jos
Het best lijkt me om geen kunstraat meer te gebruiken. Uiteindelijk kost dat m.i. niet veel. 1 kg raat "kost" ca 5 kg honing. Kunstraat is dichter en zwaarder dan natuurraat dus met 1 kg kunstraat "bespaar" je ca 4 kg honing. Aangezien kunstraat al gauw 3 tot 4 keer zo duur is als de netto opbrengst van honing (zonder pot) komt het financieel ongeveer gelijk uit. Als je dan bedenkt dat je kwalitatief betere raten hebt met natuurbouw dan is er veel voor te zeggen om geen kunstraat meer te gebruiken.
Jos
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als de bijen het zelf bouwen kost het de bijen 10 kg. honing voor 1 kg. was.
Maar dan heb je een jaar wat minder honing, wat willen we.
Tinus Kolsters
- Erick
- Contacteer:
you have mailErikS schreef:Niet. De enige opties zijn een leverancier vinden die je kunt vertrouwen (heb wel een tip) of aansluiten bij een vereniging die zuivere was heeft. Kan je hiermee helpen. Grtz Erik.

Met een
Erick
Stof tot nadenken:
Lid van:
NBV

Erick

Lid van:
NBV
- Erick
- Contacteer:
ik ben thuis de enigste die honing eet en mijn dochter wil ook wat dus veel honing heb ik niet nodig, liever dat de bijen was makenm.kolsters. schreef:Als de bijen het zelf bouwen kost het de bijen 10 kg. honing voor 1 kg. was.
Met een
Erick
Stof tot nadenken:
Lid van:
NBV

Erick

Lid van:
NBV
-
- Imker sinds: 2015
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
De bijen zelf laten bouwen...ja, als je dan uiteindelijk niet overal darrenraat hebt hangen...
Gewoon goede raat kopen, er zijn echt nog wel verkopers die kwaliteit leveren (ik heb mijn leverancier al eerder vermeld).
Gewoon goede raat kopen, er zijn echt nog wel verkopers die kwaliteit leveren (ik heb mijn leverancier al eerder vermeld).