Voor de passiflorahoeve in Harskamp probeer ik een project te realiseren. Kortgeleden is er een bloemenweide aangelegd voor bijen en andere insecten. Het enige wat nog ontbreekt is een bijenkast.
Momenteel ben ik een geschikte bijenkast aan het bouwen, geïnspireerd op de warré bijenkast. Dit is geschikt voor waar we naar op zoek zijn, omdat we de bijen natuurlijk willen houden, zonder honing te oogsten. Verder zitten er afsluitbare raampjes in de broedkamers, waardoor bezoekers de bijen kunnen zien, maar de bijen niet door het licht worden verstoord.
Om te zorgen dat de bijen niet gaan zwermen, zullen er wel wat taken moeten worden vervuld. Er moet eens in de zoveel tijd 1-2 van de 3 in de bijenkast aanwezige broedkamers leeg zijn, om te zorgen dat de bijen blijven bouwen aan hun nest en niet op zoek gaan naar een nieuwe plek.
De verwachting is alleen dat de eigenaar hier geen tijd voor zal hebben en ik woon zelf in Friesland, dus voor mij is het te ver weg om bijvoorbeeld wekelijks te doen.
Mijn vraag is of er eventueel een imker in de omgeving Harskamp zou zijn die bereid is om dit klusje om de zoveel tijd te verrichten. Dit zal op vrijwillige basis moeten gebeuren en we zouden het ontzettend waarderen, als iemand dit zou willen doen!
Als dit u iets lijkt, ontvang ik graag een reactie

Alvast ontzettend bedankt!!!
Mvg,
Henk van der Meulen