Oude ramen met voer
Moderator: Hans van der Post.
Oude ramen met voer
Na de inwintering heb ik nog heel veel ramen over met voer maar tegelijkertijd
zit er ook schimmelplekken op de ramen.
Nu weet ik niet wat ik ermee moet doen?
Hebben jullie misschien nog wat tips??
zit er ook schimmelplekken op de ramen.
Nu weet ik niet wat ik ermee moet doen?
Hebben jullie misschien nog wat tips??
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Re: Oude ramen met voer
Het antwoord vind je in het topic "Wat te doen bij schimmel ?" van maart 2014
in de rubriek "Ziekten enz."
Trefwoord "Beschimmelde raten"in het zoekvenster zetten.Zj.
P.S. Niks te danken ! Bespaar je die moeite.
Trefwoord "Beschimmelde raten"in het zoekvenster zetten.Zj.

P.S. Niks te danken ! Bespaar je die moeite.

Als het maar een beetje is kun je het er zoveel mogelijk uit halen en de raten gewoon geven.
Helemaal beschimmelde ramen doe je gewoon in de wassmelter.
Het komt vaak voor als er nog een beetje broed in ramen zit die je hebt bewaard dat de dode bijen aan de oppevlakte wat gaan schimmelen. (vocht)
Dat bedoel ik met een beetje. Het verzegelde voer zal niet snel schimmelen.
Kies de gulden middenweg zou ik zeggen.
Helemaal beschimmelde ramen doe je gewoon in de wassmelter.
Het komt vaak voor als er nog een beetje broed in ramen zit die je hebt bewaard dat de dode bijen aan de oppevlakte wat gaan schimmelen. (vocht)
Dat bedoel ik met een beetje. Het verzegelde voer zal niet snel schimmelen.
Kies de gulden middenweg zou ik zeggen.
Alexander (Lex)
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Echt niet. "Wat te doen bij schimmel ?" van maart 2014 gaat over het constateren van schimmel in overwinterde volken tijdens de voorjaarsinspectie. Mr Bij's vraag gaat om het gebruik al dan niet van beschimmelde lege raat.bee-tree schreef:Het antwoord vind je in het topic "Wat te doen bij schimmel ?" van maart 2014
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Begrijp de commotie niet de schimmel zit op de was. Het opgeslagen voer zit beschermend achter de celdeksels.
Als je "oud" voer ontzegelt en hang dit in een bak. Leg een dekplank met voergat op het volk en laat de bijen het leegmaken.
Zet de ramen met voer niet buiten zeker nu niet. Het komt door de honing!
Als je geen dekplank met gat gebruikt en dus zonder scheiding op het volk zet nemen ze de raten in bezit en maken er een broednest in.
Als je "oud" voer ontzegelt en hang dit in een bak. Leg een dekplank met voergat op het volk en laat de bijen het leegmaken.
Als je geen dekplank met gat gebruikt en dus zonder scheiding op het volk zet nemen ze de raten in bezit en maken er een broednest in.
!Hans.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Is de voer suikerstroop of honing?Mr Bij schreef:Na de inwintering heb ik nog heel veel ramen over met voer...
Is het niet een probleem dan dat de voer terecht komt in de honing, d.w.s. dan krijg je honing die bestaat uit een deel suikerstroop?Hans van der Post. schreef:Als je "oud" voer ontzegelt en hang dit in een bak. Leg een dekplank met voergat op het volk en laat de bijen het leegmaken.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Beste Samuel ik neem aan dat elke weldenkende imker de beschreven methode niet midden in een drachttijd en met opgezette honingkamers toepast.
Ter overvloede dit doe je na de dracht en nadat je de honingkamers hebt afgenomen.
Augustus is een tijd voor imkers die niet in heide gebieden imkeren de beschrevene kunnen toepassen.
Ter overvloede dit doe je na de dracht en nadat je de honingkamers hebt afgenomen.

Augustus is een tijd voor imkers die niet in heide gebieden imkeren de beschrevene kunnen toepassen.
!Hans.
Dus als ik het goed begrijp, boven de volk komt een kast met daarin de schimmelramen met voer en daar tussen komt een dekplank waar jeHans van der Post. schreef:Begrijp de commotie niet de schimmel zit op de was. Het opgeslagen voer zit beschermend achter de celdeksels.
de voergat open maakt?
gecombineerdSamuel Murray schreef:Is de voer suikerstroop of honing?Mr Bij schreef:Na de inwintering heb ik nog heel veel ramen over met voer...
Hans van der Post. schreef:Als je "oud" voer ontzegelt en hang dit in een bak. Leg een dekplank met voergat op het volk en laat de bijen het leegmaken.