Bloembollen, nu aan denken

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Franschman
Contacteer:

Re: Bloembollen, nu aan denken

Berichtdoor Franschman » za 02 jun 2018, 23:55

Plant ook eens alliums, dat zijn bolletjes uit de uienfamilie.
Ze zijn leuk om te zien en laten zich ook in potten planten , die ja na de bloei uit zicht kan zetten. Er is een ruime keus.

Een aardig alliumpje met een klassiek verhaal is de allium moly

De Griekse held Odysseus at vermoedelijk van deze plant om de betovering van Circe ,een femme fatale, te weerstaan.
in plaats van te worden omgetoverd tot varken , zoals met zijn bemanning gebeurde, koos hij het bed met deze mooie vrouw. Dat bleek hem een mooi alternatief . Hij verwekte een nageslacht.

Het geelbloeiende uitje wordt graag door hommels en bijen bezocht. Of bijen ook meer hitsig worden van het bloembezoek wordt door de schrijver van het avontuur Homerus ,niet vermeld.
Wel nam die auteur vast een glaasje ambrozijn! Proost !

oldtimer
Eindbeheerder
Contacteer:

Berichtdoor oldtimer » zo 03 jun 2018, 09:22

Proost,

Heb je in het verleden vaak gezien, volgens mij ben je een hele poos weggeweest.
Leuk verhaal weer. Ga naar de bolletjes op zoek. Dank voor je tip.
En Rebonjour!
Alexander (Lex)

Franschman
Contacteer:

Berichtdoor Franschman » zo 03 jun 2018, 21:56

Bedankt voor de reactie .
Door een heftig, macaber ongeluk in Frankrijk (na val uit ziekenhuiskamer gespietst op de punten van monumentaal,stalen hek! )een tijd uit het zicht geweest. Bevriend imker Baldi heeft bij de bijen de honneurs waargenomen.
Ter zake Allium moly is bekend als Goudlook Het is een leuke aanwinst in de tuin en aantrekkelijk voor bijen en hommels.
Veel Stinzenplanten zijn aantrekkelijke vroege bolgewasjes die zich gemakkelijk uitzaaien( zie onder Stinzenplanten voor soorten)

Bloembollenboetiek Karin en Simon Visser
Bovenkarspel hebben een groot assortiment van dit ‘bijgoed’, dat is de term in de bloembolenhandel. Een catalogus is beschikbaar.
Er zijn op het net ook andere aanbieders van leuke kleine bijenbloebolletjes
Kortom het alliumassortiment met de Gigantheum als superbloem zijn leuk voor de tuin, bij en imker. Weet dat in de lookfamilie ,bieslook ook een leuke drachtplant is en een smakelijk, naar ui smakend keukenkruid dat met paarse ,bolvormige bloempjes lang bloeit. Zo eet de imker ook eens mee van een drachtplant :D

oldtimer
Eindbeheerder
Contacteer:

Berichtdoor oldtimer » ma 04 jun 2018, 22:59

Een goed herstel gewenst!
Zonder de namen te kennen en te weten heb ik wat van dat "bollenspul" in mijn tuin.

Op de bieslook heb ik alleen maar hommels gezien tot nu toe.
Alexander (Lex)

Bmans
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Berichtdoor Bmans » zo 16 sep 2018, 14:56

In de rubriek "Algemene berichten" heb ik weer info neergezet om biologische bloembollen samen in te kopen.
Bij aankoop van meer dan 10.000 stuks heb ik gunstige prijzen af kunnen spreken.
Hopelijk wordt het net als vorig jaar een succes en kan menig imker mee profiteren van deze actie.

Bmans
Contacteer:

Berichtdoor Bmans » di 18 sep 2018, 19:09

In navolging van vorig jaar toen ik het initiatief nam om over te gaan tot een gezamenlijke inkoop van biologische bloembollen, wil ik dit jaar zorgen dat er weer zoiets mogelijk is.
Bij enkele biologische kwekers heb ik gevraagd wat de kosten zijn van 10.000 bloembollen.
Ik heb nu een interessante aanbieding liggen van verschillende soorten vooral krokus, maar ook enkele andere soorten. De kosten per 100 bollen variëren dan per soort. Ze gaan vanaf €6,50 tot €9,00 per 100 stuks. Ook als je interesse hebt in enkele honderden bollen kan het al een interessante actie zijn.
Meer info over de soorten en andere vragen? Even mailen naar:

bloembollen2018@hotmail.com

Als er genoeg belangstelling/bestellingen zijn dan gaat het door. De eerste tussenstand is dat er al belangstelling is voor 3000 stuks.
Ze kunnen dan opgehaald worden (Twente) of verzonden met postNL/DHL.

Hierbij de lijst met info over de biologisch geteelde bloembollen en de bijbehorende prijzen....

Krokus King of Striped €6,50 per honderd -- hoogte ~10 cm – bloeitijd februari/maart
Crocus King of Striped.JPG
Krokus Geel €6,50 per honderd -- hoogte ~10 cm – bloeitijd februari/maart
Krokus geel.JPG
Krokus Grand Maitre €6,50 per honderd -- hoogte ~10 cm – bloeitijd februari/maart
Krokus grand maitre.JPG
Muscari Armeniacum €6,50 per honderd -- hoogte 15 cm – bloeitijd april/mei
muscari armeniacum.JPG
Hyacinthoides hyspanica blauw €9,00 per honderd -- hoogte 25 cm – bloeitijd april/mei
Hyacinthoides hyspanica blauw.JPG
Tulipa Tarda €7,50 per honderd -- hoogte 10 cm – bloeitijd april/mei
Tulipa tarda.JPG
Tulipa tarda.JPG (32.33 KiB) 999 keer bekeken

Kenneth
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Berichtdoor Kenneth » wo 19 sep 2018, 21:30

Verzenden naar België ook mogelijk?

Bmans
Contacteer:

Berichtdoor Bmans » wo 19 sep 2018, 22:47

Verzenden naar België is mogelijk. Doe anders maar even een mailtje naar het opgegeven mailadres (bloembollen2018@hotmail.com) om het één en ander kort te sluiten.

Wimmels
Contacteer:

Berichtdoor Wimmels » vr 21 sep 2018, 11:10

Waar in twenthe kan dit opgehaald worden?

Bmans
Contacteer:

Berichtdoor Bmans » vr 21 sep 2018, 12:41

Het ophalen is nabij Haaksbergen.
Verzenden kan ook. Bijv met postNL of DHL. Als je dan eventueel met enkele imkers wat bestelt, kun je de verzendkosten weer delen :) .