met een bij en een vrij vogeltje in zijn volgende gedicht, waarin
hij zegt violendauw als geboortzog gekregen te hebben in de stad
waar 1400 jaar geleden het bloed in de straten stroomde van de 1100 maagden
die weigerden zich te laten misbruiken door de Hunnen. Ook Ursula verzette zich
tegen de avances van Atilla die op haar verliefd was geworden en moest dat
met de dood bekopen.
't Wild vogelkijn dat zingt,daar 't onbeknipt is:..Het wild vogeltje zingt omdat 't ongeknipt is :
........"Al de open lucht is mijn"..................."Heel het luchtruim is mijn terrein"
........ Nog steent het om te zijn..................Toch verlangt het weer te zijn
Bij 't lieve nestje , daar het uitgekipt is..........in in 't lieve nestje , waar het uitgeworpen is.
Ik meed', hoewel mijn blijde geest vaart speulen..Ik meed 't, hoewel ik niet kan verheulen,
..........Waar draaiboom sluit noch hek..............dat een heimelijke trek
..........Een heimelijke trek............................naar waar geen slagboom is of hek
Verleidt het hart na mijn geboortstad Keulen..mijn hart verleidt naar geboortestad Keulen.
Daar heb ik eerst om honing uitgevlogen..Daar ben ik eerst op zoek naar honing uitgevlogen,
..........Omtrent den blonden Rijn,...................aan de boorden van de heldere Rijn,
..........Beplant met Rijnschen wijn,.................beplant met wijnstokken voor Rinse wijn.
En als een bie violendauw gezogen.........En daar heb ik als een bij, violenhoningdauw gezogen.
Uit dit geboortzog wordt mijn zorg geboren,. Uit deze 'moedermelk' wordt mijn zorg geboren,
..........Nu 't Zweedse vaandel vliegt.................nu de Zweedse vlag vóór Keulen vliegt,
..........Daar ik ben opgewiegd,.......................waarin ik op en neer ben gewiegd,
Nu 't grof geschut vast dondert in mijn ooren.maar nu het grof geschut hard dondert in m'n oren.
Wordt kortstonds vervolgd. Zj.