Beste Beeleever Tieme,
Binnen de imkerij heeft zich in de loop der tijd een enorme evolutie voorgedaan als het gaat om efficiënt, hygiënisch en rendabel bijenhouden.
Dat het een internationale ontwikkeling betreft staat buiten kijf, Ook uitvinders en wetenschappers 'avant la lettre' zoals Jan Swammerdam en
Anthony van Leeuwenhoek later Langstroth en von Frisch etc. hebben daaraan bijgedragen.
Het belang van bestuiving (door bijen) moeten we niet uit het oog verliezen. Ook Linnaeus later Mendel en zijn onderzoek, gaven meer inzicht in deze materie.
Toch wil ik mijn initiatief benadrukken dat wij als
Nederlandse imkers best trots mogen zijn op een man, die heeft bijgedragen aan modernisering, standaardisering van de vele verschillende kasttypen en tevens heeft geijverd voor een behandelingsmethode die door zijn eenvoud snel ingang vond.
Ook voor de producenten en handelaren in imkermaterialen werd levering eenvoudiger en rendabeler gemaakt ,juist door die Spaarkast en de keus voor een daarbij behorende raam-maat die overigens redelijk goed past bij het Nederlandse klimaat en drachtomstandigheden.
De vervaardiging van en sculptuur, een beeldhouwwerk of
smaakvolle plaquette is mijn inziens daarom op zijn plaats.
Het doet geen afbreuk aan andere verbeteraars en van
plagiaat of imitatie is bij Mommers naar mijn informatie geen sprake.
Daarom: ere wie ere toekomt.
Een voorbeeld van een dergelijke plaquette gaat hierbij.
Ik hoop van harte dat de forumleden en de Vereniging als geheel, het plan om te komen tot een herdenkingsobject voor Mommers, willen steunen.
Een voorbeeld van een Plaquette gaat hierbij.

- Plaquette voorbeeld voor Mommers.jpg (49.34 KiB) 6815 keer bekeken