resistentie
-
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
Re: resistentie
Wat zijn dan bijenvolken, waarvan de Varrao nooit bestreden hoeft te worden, en waarin op de kastbodem een soort grondroofmijten? voorkomen welke nooit door de imker ingebracht zijn ? G,A3.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Komt die roofmijt alleen in Zeeland voor?G,A3. schreef:Wat zijn dan bijenvolken, waarvan de Varrao nooit bestreden hoeft te worden, en waarin op de kastbodem een soort grondroofmijten? voorkomen welke nooit door de imker ingebracht zijn ? G,A3.
Wijk af van de vraag van Tieme:
Soms worden we geconfronteerd met claims over varroa resistente volken. Ik zou graag eens wat reacties verzamelen over de vraag: 'waaraan moet een volk voldoen voordat we het varroa resistent durven noemen?".
Anders gesteld, als je een volk of koningin zou kopen waarvan men zegt dat die resistent is tegen varroa, hoe verwacht je dan dat zich dat uit?
Ik ben benieuwd wat jullie er over schrijven.
groeten, Tieme
Voor mij is een "varroa resistent volk" een die de varroa zelf opruimt.
Dit is door selectie te voorspoedigen.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
Hans, die roofmijten zullen wel overal in Europa voorkomen. In mijn optiek zijn volken die de Varrao ruimen en eventueel mede geholpen worden door roofmijten en waarbij de imker geen enkele handeling verricht ter bestrijding van de Varrao , Varrao resistent. G,A3.
Anders gesteld, als je een volk of koningin zou kopen waarvan men zegt dat die resistent is tegen varroa, hoe verwacht je dan dat zich dat uit?
Ik ben benieuwd wat jullie er over schrijven.
groeten, Tieme
Die Varoa mijt zal altijd op de bij kruipen als hij de kans krijgt, uitroeien doe je het niet. Varoa resistentie uit zich in poetsgedrag!
Alexander (Lex)