Ben een beginnend imker. Lees al geruimere tijd dit forum, maar heb nu eindelijk een account aangemaakt gezien ik met een vraag zit.
Paar jaar geleden een cursus gevolgd en vorig jaar eindelijk begonnen met een eigen volk. Het volk is de winter goed uitgekomen. Mijn visie is om de bijen zo min mogelijk onnodig te storen, maar daardoor heb ik ook de fout gemaakt ze op een cruciaal moment niet te inspecteren. Het lijkt erop dat ze gezwermd hebben. Mijn vraag is gezien onderstaande bevindingen, wat nu de beste volgende stap is.
Bij inspectie van een volk trof ik het volgende aan:
-Geen eitjes
-Gesloten broed
-Larven van +/- 8 dagen oud
-Veel darren / darrenbroed
-Stuifmeel
-Nectar
-Verzegelde honing
-Open (speel)doppen die niet belegd leken te zijn.
-1 gesloten koninginnencel (onderaan op de raat)
-Volk zeer defensief
-Geen tuter / kwaker gehoord.
Gezwermd
Lijkt logisch dat ze gezwermd hebben gezien de darren en speeldoppen, maar waarom zo weinig zwermcellen?
Mijn gedachte is dat gezien de 8 dagen oude larven, de koningin +/- 6 dagen geleden gezwermd heeft. Als de nieuwe koningin 6-8 dagen na het zwermen uitloopt, dan zou dat dus betekenen dat de nieuwe koningin gister of in de komende dagen moet uitlopen.
In dit geval luisteren tot ik een tuter hoor, dan goed controleren of er geen overige cellen overblijven.
Toch een wisselcel?
Gezien het geringe aantal koninginnencellen toch mogelijk? Al zou ik er in dit geval meer dan 1 verwachten.
De nieuwe moer zal in de komende 6 dagen uitlopen. In dit geval niks doen, en na 10 dagen zoeken naar eitjes?
Hoor graag wat ik nu het beste kan doen en of ik iets belangrijks over het hoofd zie / fouten maak in mijn gedachtengang.
Alvast bedankt,
DontPanic