Inderdaad stemt de temperatuur de bijen en de imkers verre van vrolijk.Lippe schreef:Hier in Deventer pluizen de paardebloemen al voor 80%, wellicht zelfs meer. Volgens mij zag ik vanuit de auto gisteren al de houwen aan het koolzaad zitten. Als het bij jou B3 nog een week duurt, dan is het hier al wat eerder gebeurd schat ik dan in. Ik zal het vanavond eens van wat dichterbij bekijken.
Jammergenoeg is de weersverwachting in negatieve zin bijgesteld de laatste dagen.
De weersverwachting hier de komende week is slechts een graad of 13 met regen en weinig tot geen zon . Gelukkig honingt koolzaad wel bij lagere temperaturen, maar de dames trekken er niet veel op uit met de straffe noordwesten wind.
Ik dacht trouwens dat voorjaarshoning niet voor raathoning geschikt was door de snellere kristallisatie.
In de afgelopen dagen gedroegen HOOGzittende windvangende bloemen zich als "windbestuivers",
en de door de hoge stengels en bladeren tegen de wind beschermd
LAGERzittende koolzaadbloemen, gedroegen zich als "insectenbestuivers".
Dus werden vandaag en gister nog gedurende enkele uren wat stuifmeelkorrels opgehaald
en wat likjes nectar bij de bloemen die aan de zijstengels groeien.
Ook de Duitse webcam-weegschaal laat zien dat het geen vetpot is.
Over raathoning gesproken :
Inderdaad is honing die in de raten snel kristalliseert zoals koolzaadhoning, verdient NIET
raathoning genoemd te worden door mij.
Wel als koolzaadhoning thigmotroop zou worden, dus stijf vloeibaar ofwel zo visceus
ofwel stroperig,
maar zonder kristallen, dat het potje op de kop gehouden kan worden zonder dat
de honing uit de pot gaat lopen.
Pas als de pot GESCHUD wordt, kan de honing uit de pot vloeien bij thigmotrope honing.
Schudden vóór het gebruik is bijvoorbeeld ook nodig om ketschup uit de flacon te krijgen.
Heidehoning is een thigmotrope honing en daardoor geschikt als raathoning, want de klant
wil niet dat de honing uit de cellen druppelt als je een brokje van de raat afsnijdt.
Hij wil een boterzacht blokje (zonder harde kristallen),
dat niet morst op de kinnebak.