Binnen een aantal weken zal ik mijn eerste twee Carnica volken mogen oppikken om ze achteraan in mijn tuin een thuis te geven (zie foto).
Hier heb ik letterlijk jarenlang naar uitgekeken en ik moet toegeven dat ik gezond zenuwachtig begin te worden. Ik heb een beginnerscursus gevolgd, verschillende boeken gelezen en hier op dit forum in stilte meegelezen. Dus, hoewel je nooit 'klaar' bent met studeren en bijleren, denk ik dat ik een goed beeld heb van wat me te wachten staat.
Mijn idee is om het bij twee bijenkasten te houden (simplex 10-raams) en daar met uiterste zorg en toewijding mee om te gaan. Voor mij persoonlijk zullen de bijen centraal staan. Daarmee bedoel ik dat ik ze op hun eigen honing wil laten overwinteren (enkel suiker voeren wanneer hongersnood dreigt). Na enkele jaren en genoeg ervaring zou ik zelfs de wasraat achterwege willen laten... die moeten (mogen) ze zelf bouwen. Een houten latje waaraan ze kunnen beginnen bouwen zou daarvoor moeten volstaan, heb ik me laten vertellen.
Hoewel Michael Bush van bushfarms.com volgens mij zeer goede redenen aanhaalt om niet tegen varroa te behandelen (mits het aanhouden van andere principes), zou ik het toch doen. Ik woon niet op een eiland en wil de varroa druk op naburige imkers niet verhogen.
Een behandeling met Apilife Var eind juli om gezonde winterbijen te hebben en, wanneer nodig, oxaalzuur druppelen in december zou volstaan.
De bedrijfsmethode die mij het best ligt, zal ik uit ondervinding en met vallen en opstaan moeten ontwikkelen. Het voorkomen van zwermen vind ik belangrijk. Mijn buren staan open voor het idee om naast een imker te wonen, maar zo'n zwerm aan je tuinhuis zien hangen is toch andere koek. Daarom lijkt de Renson methode me een piste om zeker uit te proberen. Ook de Aalster methode lijkt me, zeker voor een beginner als ik, iets om een kans te geven. Ook 'het broednest openen' (lege ramen tussen hangen) hou ik in mijn achterhoofd.
Twee vragen waar ik niet meteen een antwoord op vind:
Kan je bij de Aalster methode in plaats van een veger te maken en te wachten op redcellen (kleinere koningin), gewoon afwachten tot er een zwermcel ontstaat en pas op dat moment een veger maken? Zodat de nieuwe koningin uit deze zwermcel komt en dus niet moet onderdoen voor de oude?
Michael Bush imkert met enkel en alleen 8-raamse honingkamers. Omdat dit
- lichter is.
- toelaat om alle ramen onderling te wisselen.
- de communicatie en beweging in de wintercluster verbetert.
- dichter aansluit bij het volume die de bijen in de natuur verkiezen.
Heeft hij daarmee een geldig punt, of blijft het werken met broed- en honingkamers toch de voorkeur houden?
https://ibb.co/bQfsNWv