Enige tijd geleden kreeg ik van een kennis enige zaden van de Wonderolie-boom.
Deze plant die binnen een seizoen, snel tot een boomachtig geval schijnt te kunnen uitgroeien, luistert naar de wetenschappelijke naam Ricinus communis
De plant /boom heeft grote handvormige bladeren die zoveel schaduw geven ,zodat de Bijbelse figuur Jona (is dezelfde die door een walvis werd opgeslokt !) de ondergang van de Assyrische stad Ninivé (die hij graag zag gebeuren) er rustig onder kon afwachten ! Raadpleeg Bijbel!
De Allerhoogste had voor de gramstorige Jona nog een grapje in petto en liet de wonderboom opeens,in korte tijd ,opeten door een worm !

Ninevé (gelegen in huidig Irak) werd overigens gespaard doordat de bewoners zich lieten kerstenen, dat terzijde. Een Bijbels ‘Happy end’ dus

De plant staat te boek als drachtplant en bloeit in juli/augustus met witte bloempjes. De plant levert indrukwekkende, rode stekelige vruchten.
Van de zaden wordt een olie geperst die gebruikt wordt bij het maken van bio-plastic, smeerolie,laxeermiddel, verf etc. Maar pas op!

De zaden zijn extreem giftig en bevatten een dodelijk eiwit ricine !

Van de plant bestaan verschillende cultivars, maar het is hoe dan ook verstandig handschoenen te dragen bij de behandeling van de plant .roll:
De naam Ricinus zou afgeleid zijn van het Latijnse woord ‘teek’ . De gespikkelde zaden doen wat aan schapen-teken denken ,zegt men. Zie Google voor afbeelding.
De plant kan als ‘medeplichtige’ worden gezien bij enkele geruchtmakende moorden.

Een Belg werd veroordeeld omdat hij zijn vrouw stiekem in een maaltijd ,enige giftige zaden te eten had gegeven. De vrouw overleefde het hapje niet !

Voorts werd een vernuftig omgebouwde paraplu gebruikt, van waaruit door een KGB ingezette huurmoordenaar, een ricine bevattend kogeltje op het slachtoffer ,een Bulgaarse dissident in Londen,afschoot !

Kortom een opvallende Tuin-en drachtplant met een bijzonder verhaal.

Mijn zaden zijn ontkiemd en kleine plantjes zijn verschenen. Nu wacht ik op de fenomenale groei van deze Wonderboom.

Toch voor de zekerheid maar uit de buurt houden van kleine kinderen of lieden met moorddadige bedoelingen

P.S. Wonderolie moet niet worden verward met het goedje waar mijn vader bij zwoer , Haarlemmerolie, dat vele doelen dient maar met behulp van terpentijn, hars ,zwavel en kruiden schijnt te worden gemaakt .
De wonderen zijn de wereld nog niet uit ,