Ik ben al een tijdje een zwerm aan het afwachten om in mijn grote vitrinekast te zetten. Het uitgekozen volk (mooi groot volk) maakt al enkele weken zwermcellen, die ik de eerste weken nog wel wegdeed. Ik heb er 3 weken geleden eerst nog een aflegger van gemaakt en 2 weken geleden geslingerd. Er was na het slingeren niet zoveel voorraad meer in de kast, misschien daarmee (en door het maken van een aflegger) dat er vorige week maar 3 doppen hingen, ipv 10 of meer zoals de weken ervoor. Ik dacht ook aan evt wisselcellen, dus heb 2 doppen met larve laten staan en een paar kg honing teruggevoerd. Nu 9 dagen later nog steeds geen zwerm, dus ik dacht dan waren het waarschijnlijk wisseldoppen...
Vandaag gecontroleerd: oude gemerkte koningin is aanwezig en er hangen minstens 10 gesloten doppen en nog enkele open doppen, dus zeker zwermcellen. Enkele doppen lijken al goed rijp te zijn en 1 dop leek zelfs al uitgelopen te zijn (onderaan open)???
Toen hoorde ik een tuter....

Ik heb de honingkamers gecontroleerd en ze hebben niet zoveel. Ik ga straks nog wat honing terugvoeren. Er komt weinig nectar binnen de laatste weken, hoewel de acacia momenteel bloeit...
Na het sluiten van de kast nog geluisterd, tuter is duidelijk te horen, niet direct gekwaak te horen...
Kan ik morgen eindelijk een zwerm scheppen??