Ik zit te denken aan een einraumbeute met gesegmenteerde dek plankjes omdat ik dan niet hoef te stapelen en de tijd kan nemen tijdens de controles zonder het volk te veel stress op te leveren. Ik wilde gaan werken met simplex combiramen. Deze hebben een vergelijkbaar oppervlak met de einraumbeute, met als voordeel dat simplex toplatten meer voorkomen.
Op dit forum zijn er verschillende mensen die zeer tevreden zijn over imkeren op een duhoka onder kast met honingkamers er boven. 10x duhoka komt neer op 7.75 dus 8 combiramen qua oppervlakte, dus dan zou ik zeggen dat nog 8 ramen er bij als honing opslag voldoende moet zijn, dan komen we uit op een 16 of 17 raams kast. Wat zijn jullie meningen hierover?
Dit is de uitleg van mijn huidige ontwerp,
De kast zal gemaakt worden van gebrand sls vuren hout 38x 235. In het midden op te delen en heeft aan beide kanten uitneembaar RVS bodemgaas en een uitneembare lade. De vliegopening is 1.5cm bij 12 cm en is te verkleinen door een plaatje in de gleuf te schuiven. Bovenop zou een geïsoleerd kantelbaar puntdak komen. De ramen zullen voorzien worden van gelijkzijdige driehoeken aan de achter- en bovenkant eventueel ook aan de voorkant om warbouw tegen te gaan. Onder heb ik een ruimte gelaten tussen raam en gaas van 3 cm. De oren van de ramen zou ik eventueel een klein stukje inkorten.
Wat vinden jullie ervan?
Dit is mijn huidige ontwerp,