dat de imker die in de buurt woont en wel veel moeite doet om varroa op een correcte manier te bestrijden, al zijn werk ziet verloren gaan.
Welk werk? een dergelijke visie sluit anderen uit en lijkt aanmatigend. Is dit wellicht een pleidooi voor alleen maar gekweekte koninginnen en ten alle tijde behandelen? Tis nogal wat wat u daar zegt, alhoewel wellicht niet zo bedoeld?
Wanneer een boer Holsteiner Koeien heeft wil dat nog niet zeggen dat zijn buurman met het oude Landras daarmee slecht bezig is.
Wellicht dat we door de "doorkweek" terug moeten vallen op wat ooit de oorsprong was en ander genen en "bloed" van de vroegere rassen weer in moeten telen; Zie hondenrassen als Berners (zaad van bepaalde reu's gaan de hele wereld over met HD als gevolg) aardappelen, Soja en de al genoemde koeien
Selectie heeft een niet te ontkennen nadeel immers! Biodiversiteit wordt daardoor in toenemende mate gewaardeerd en is onderkend als noodzakelijk. Vaak moet men terugvallen op het oorspronkelijke.
en:
Als ze nog een jaar overleven, stikt het volgens mij van de mijten. Dat een bijenvolk overleeft, wil nog niet zeggen dat ze gezond zijn en het goed doen.
Dat lijkt mij een wat al te stellig boude bewering zelf het tegendeel zou waar kunnen zijn; een beetje surfend over het net laat toch ook duidelijk andere resultaten zien: Torben Schiffer en anderen. Steeds meer ondekt men diertjes die in symbiose met de bij leven en hun helpen de varoa te lijf te gaan.
Men zou ook de opvatting kunnen hebben dat al die chemie van de afgelopen jaren de bijen meer kwaad dan goed hebben gedaan. Veel en vaak is er vanuit gegaan dat daar de oplossing in zit/zat. dit met als belangenhebbers de industrie die het maar wat graag op de markt bracht/brengt. Zijn we niet te gemakzuchtig geweest deze middelen te gaan gebruiken? Hadden we met wat meer tijds en onderzoeksinvestering geen andere methoden kunnen vinden. Waarom wordt er eigenlijk het laatst decennium pas geëxperimenteerd en onderzocht op VSH-gedrag?
en:
Honingbijen zijn geen gedomesticeerde dieren.
Ha... zeker wel. Kom uit een imkersfamilie maar ben in 1991 gestopt met imkeren (met pijn in mijn hart maar dat gedoe met Pericine etc was ook wel een crime!). Vorig jaar weer begonnen met een paar zwermen. Net als toen werk ik met wat op deze site "Bastaards" genoemd wordt. Zeer ten onrechte en oneerbiedige naam lijkt me. Destijds heetten ze gewoon "De bijen" en al het andere "Carnica kweek". Van Buckfast was nauwelijks sprake, althans in de jaren 80 niet in Kampen en in Enschede. Maar een enkeling deed aan die "kweek".
Mij valt duidelijk op dat de huidige bijen nog nauwelijks steken tenzij je even een zwerm treft die lang gevlogen heeft. Ook deze zwermen zijn na een paar dagen en een beetje voeren weer "aaibaar". Ze vliegen nauwelijks op, blijven op de raad zitten, zijn duidelijk meer gedomesticeerd dan voor 28 jaar terug.
Wanneer ik dat vergelijk met toen:
Doe ik nu -bijna- alles in t-shirt en soms zonder bijenkap en nooit met handschoenen; dat was destijds gewoon schier onmogelijk wanneer je volk moerloos was of wanneer er einde dracht was. Je werd (terecht?) "lek-"gestoken.
Duidelijk merk ik de invloed aan de "bastaard"; ook deze is veel liever geworden; vliegt nauwelijks meer op en steekt soms uitzonderlijke gevallen.
Ik schrijf dit toe aan de vele bevruchte koninginnen en de selectie vanaf de eilanden. Die invloed bemerk ik onmiskenbaar.
Varoa: Het blijft voer tot discussie....

- 1693b522.jpg (14.23 KiB) 6856 keer bekeken
Charles Darwin; Survival of the fittest kan worden vertaald als: het overleven van (het nageslacht van) de best aangepaste binnen een populatie.
De vraag is of wij dit natuurlijke proces genoeg kans hebben gegeven