Bomans bleek ook een insectenliefhebber te zijn en hij schreef er zo'n 40 niet gepubliceerde verhaaltjes over. Wel publiceerde hij het bekende succesvolle verhaal 'Erik of het klein insectenboek'. In het verhaal wordt een jongen die gebiologeerd kijkt naar een schilderijtje in zijn kamer, getiteld
'Wolle wei ', in een droom meegenomen naar de insectenwereld.
Omdat te kunnen doen wordt hij 'verkleind' Iets wat tekenaar Rien Poortvliet zich zelf liet gebeuren om in de kabouterwereld binnen te gaan.
De Noorse jongen Nils Holgerson maakte in verhalen ook reisjes, nu op de rug van een gans, lijkt mij ook leuk.

Bomans liet zich ook leiden door een uitspraak van Leonardo da Vinci de Italiaanse 'Alleskunner ' die meende:
"Wij zijn alle ballingen, levend binnen de lijsten van een vreemd schilderij. Wie dit weet leeft groot ( !) De overige zijn insecten".

De bekende beeldhouwster, Barones Charlotte van Pallandt, maakte een leuk beeldje van Erik terwijl hij meevliegt, gezeten op een vlinder.

Ik zou ook best wel zo'n rondje willen meevliegen, maar ik ben bang dat het bij een droom blijft. Ja, mijn gewicht weet U

ik leef te groot