Raat gebouwe op moerrooster. En nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Corrybee
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Raat gebouwe op moerrooster. En nu?

Bericht door Corrybee »

oldtimer schreef: zo 03 mei 2020, 08:45 Wil je eens uitleggen wat voor kastje je gebruikt? Dit heeft vaak ook te maken met de welbekende " bijenruimte " (bijvoorbeeld ruimte tussen boven en onderkant ramen en moerrooster)
Wij hebben een simplex kast. Er is idd wel wat ruimte tussen de bovenkant van de ramen en het moerrooster - hoeweel ik niet zou kunnen zeggen hoeveel precies. Maar als ik alle reacties lees denk ik dat we een beginnersfout gemaakt hebben en de raampjes niet voorzien hebben van een streepje was als startpunt voor de bijen?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Corrybee schreef: zo 03 mei 2020, 10:00
oldtimer schreef: zo 03 mei 2020, 08:45 Wil je eens uitleggen wat voor kastje je gebruikt? Dit heeft vaak ook te maken met de welbekende " bijenruimte " (bijvoorbeeld ruimte tussen boven en onderkant ramen en moerrooster)
Wij hebben een simplex kast. Er is idd wel wat ruimte tussen de bovenkant van de ramen en het moerrooster - hoeweel ik niet zou kunnen zeggen hoeveel precies. Maar als ik alle reacties lees denk ik dat we een beginnersfout gemaakt hebben en de raampjes niet voorzien hebben van een streepje was als startpunt voor de bijen?
Een streepje was lost het probleem niet op, alleen heel vel. Zoals eerder al gezegd: bijen gaan niet bovenin los van de rest bouwen.

ad staals
Corrybee
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Corrybee »

Door Covid konden we moeilijk aan materiaal zoals raampjes komen. We hebben gisteren pas de kast kunnen openen:
- Ze hadden nog veel verder wild gebouwd - tot bovenaan van sommige van de lege raampjes. Het is ons niet zozeer te doen om het oogsten van de honing, we willen graag dat ons jonge volkje sterker wordt. We hebben daarom de meeste wildbouw gelaten, en 3 raampjes met was geplaatst. Zo nemen we hun voedsel niet weg.
- De broedkamer was duidelijk te klein geworden. Ze hadden alles toegebouwd tot aan het moerrooster. We hebben helaas schade aangericht bij het wegnemen van het moerrooster (zie foto's). We hebben daar een heel wrang gevoel bij en hopen dat we de koningin hierbij niet verloren zijn :-( We hebben een broedkamer bijgeplaatst.

Het idee is om ze nu een week met rust te laten (om op te ruimen). En daarna de kast open om te controleren op moerdoppen. Tenzij iemand hier een betere suggestie heeft.
Bijlagen
IMG_0918_KL.jpg
IMG_0920.JPG
Plaats reactie