Er wordt dikwijls gezegd "normaal gezien..."
Bij bijen kunnen dingen anders verlopen dan hoe het in de boekjes staat. Bvb als je een vlieger maakt hoef je normaal gezien niet te vrezen voor zwermen. Dit jaar heb ik enkele vliegers gemaakt en had toch een kast met daarin een tuter...of die dan ook zou gaan zwermen zijn heb ik niet afgewacht.
Dat bijen ook oudere larfjes gaan gebruiken voor redcellen, wanneer er ééndagslarfjes aanwezig zijn en dat je de oudste doppen daarom moet wegbreken, dat lees ik ook regelmatig. Dat zal toch niet de regel zijn volgens mij
Ik zie regelmatig en vooral deze zomer zelfs het tegengestelde: enkel onrijpe gesloten doppen op dag 13 en nog geen tuter. Daar sta je dan...
Breek je alle doppen, dan heb je niets meer. Zet je ze op 1 dop, neem je een risico. Zet je ze op 2 of meer doppen...heb je enkele dagen later een zwerm.
Best is pas doppen breken als je echt een tuter hoort, dan ben je zeker. En liefst 1 mooie rijpe koningin extra laten inlopen, voor het geval er iets misgaat met de aanwezige tuter tijdens het afslaan van de ramen. Dat doe ik zeker nadat ik eens een tuter tegenkwam met verschrompelde vleugels

...de mijtenbesmetting in dat volk was nochtans niet hoog.