Ik vind er helaas weinig informatie over.
Mijn situatie is dit: al jaren wonen er bijen in de muur van ons huis, vlakbij een regenpijp die water afvoert van een plat dak. We vermoeden dat de bijen in een gat in de muur tot in de ruimte onder het plat dak geraakt zijn en daar wonen, maar zeker zijn we niet. Die bijen zitten daar al langer dan 10 jaar. Soms heb ik de indruk dat de zwerm een winter niet overleeft maar zeker zijn we nooit en hebben we dus nooit het gat durven dichtdoen. Maar zoals klokslag wordt er elk jaar gezwermd halverwege mei en is er duidelijk een zwerm in residentie.
Sinds enkele jaren zit er nu ook een twééde zwerm, een verdiep hoger, aan de andere kant van het huis. We hadden nooit gedacht dat die aan de donkere noordkant zouden overleven, maar ze zitten daar nu ook al een jaar of drie Deze zwerm is echter agressiever en laat ons niet toe het plat dak daar te betreden (moeten over de nesttoegang stappen) wat onderhoud en bladeren opruimen serieus hindert. We willen de bijen geen kwaad doen, en we willen ze niet kwijt, maar we zouden ze wel graag doen verhuizen naar een minder moeilijke plek. Er zijn de komende jaren een paar renovatiewerken nodig aan het platte dak.
Muurkasten leek ons de beste oplossing, omdat er volgens mij niet echt een goede plek voor bijenkasten in de tuin is, een van mijn huisgenoten allergisch is voor bijen en er ook af en toe kinderen aanwezig zijn. En de bijen wonen nu al in de muur, dus met hoogte hebben ze geen probleem.
Doorlopende toegang is niet zo'n probleem omdat we niet echt geïnteresseerd zijn in de honing. De bijen moeten hun plan kunnen trekken. Dat doen ze nu tenslotte ook.
Iemand enige tips, informatie, ervaring? Zou zeer welkom zijn.