Hallo iedereen,
Zou graag jullie mening willen horen of t onderstaande scenario haalbaar is.
Aangezien ik het principe van startervolk en een pleegvolk nogal een hoop gedoe vind, wil ik proberen om deze 2 te combineren in een 5-raamskast.
Ik heb beschikbaar:
[*] 1 keer 5-raams spaarkast (met voldoende ventilatie gaten)
[*] 4 keer een 2-raams spaarkastje (i.p.v. een apidea kastje zodat het overzetten naar een grotere kast wat makkelijker gaat.)
[*] 1 keer een teeltraam met 2 x 5 nicot dopjes in de was gedoopt.
Wat ik wil doen:
[*] Maken van een redelijk grote schudzwerm met alleen jonge bijen
[*] De schudzwerm eerst behandelen tegen varoa waarna de bijen in de 5-ramer gaan
[*] Ze krijgen een raam met vers stuifmeel, een raam met honing en 2 keer een raam met een kunstraat om uit te bouwen
[*] Van 1 van mijn P0 moeren neem ik een raam met jonge eitjes/larfjes
[*] Via de cell-punch methode zet ik tien cellen met jonge larfjes op de nicot dopjes die daarna in de starter/pleegvolk kast gaan
[*] Na een week hoop ik minimaal 5 aangenomen doppen te zien
[*] De bijen uit de 5-raams kast wil ik vervolgens verdelen over de 4 x 2-raams spaarkastjes waarna ieder een Koninginnencel mee krijgt
Is het realistisch om te denken dat 5 moerdoppen kunnen worden gehaald met een klein starter/pleegvolk kastje ? In de meeste beschrijvingen of filmpjes op YT worden namelijk vaak 10-raams kasten of groter gebruikt echter plaatsen ze daarin vaak wel veel meer doppen.
Hoor het graag.
met vriendelijke groet,
Danny
Starten met Koninginneteelt
-
- Imker sinds: 2018
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Starten met Koninginneteelt
Hi Danny,
Er is nogal veel over te zeggen:
1 Bijen een week opsluiten in een starter is niet zo'n goed idee. De bijen hebben daar erg onder te lijden.
2 'Redelijk groot' is een vage kreet. Dit zou minstens een 1/3e 10-liter emmer moeten zijn voor zo'n grote starter.
3 Als je dop al 5 dagen voor het uitlopen aan een klein volkje geeft wordt die waarschijnlijk niet goed warm gehouden en de dop loopt dan niet uit.
4 Starters moet je niet behandelen vlak voor ze de larfjes krijgen; oxaalzuur is schadelijk voor larfjes.
Als je de starter een hoop werk vindt kun je beter wat anders proberen.
Je probleem is om op een makkelijke manier aan 5 mooie doppen te komen.
Als je 5 volle ramen broed + bijen verzameld en de bijen van nog eens 5 ramen (zonder moer) en daarmee een dik broedafleggervolkje maakt in een 6-ramer, kun je na 9 dagen de doppen breken en dan je larfjes in hangen. op andere stand zetten, moerrooster voor vlieggat. Dat worden vast wel 5 of meer doppen. Dan heb je meteen ramen met bijen voor je tweeramers. De tweeraamskastjes zou ik vullen met een raam uitlopend / gesloten broed met bijen en een raam voer met bijen en een dop van 11 dagen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groeten,
Tieme
Er is nogal veel over te zeggen:
1 Bijen een week opsluiten in een starter is niet zo'n goed idee. De bijen hebben daar erg onder te lijden.
2 'Redelijk groot' is een vage kreet. Dit zou minstens een 1/3e 10-liter emmer moeten zijn voor zo'n grote starter.
3 Als je dop al 5 dagen voor het uitlopen aan een klein volkje geeft wordt die waarschijnlijk niet goed warm gehouden en de dop loopt dan niet uit.
4 Starters moet je niet behandelen vlak voor ze de larfjes krijgen; oxaalzuur is schadelijk voor larfjes.
Als je de starter een hoop werk vindt kun je beter wat anders proberen.
Je probleem is om op een makkelijke manier aan 5 mooie doppen te komen.
Als je 5 volle ramen broed + bijen verzameld en de bijen van nog eens 5 ramen (zonder moer) en daarmee een dik broedafleggervolkje maakt in een 6-ramer, kun je na 9 dagen de doppen breken en dan je larfjes in hangen. op andere stand zetten, moerrooster voor vlieggat. Dat worden vast wel 5 of meer doppen. Dan heb je meteen ramen met bijen voor je tweeramers. De tweeraamskastjes zou ik vullen met een raam uitlopend / gesloten broed met bijen en een raam voer met bijen en een dop van 11 dagen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groeten,
Tieme
-
- Imker sinds: 2018
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Starten met Koninginneteelt
Hoi Tieme en dank voor jouw tips en info.