Hoi,
Vandaag was ik kunstraat aan het insmelten in miniplus kastjes. Ik had nog wat kunstraat over van spaarkast broedkamers en heb dit gebruikt. Als ik de raat 90 graden draai en afsnij zodat boven en onderkant past dan is het een perfecte fit. Maar nu bedacht ik mijzelf net:
Bijen bouwen raat uit in een kleine hoek zodat de larfjes blijven zitten, houden de mensen die deze wasplaten gieten hier rekening mee? Of hoef ik mij nergens zorgen over te maken (anders heb ik net 60 raampjes voor niets zitten doen)
Kunstraat, heeft dit een bepaalde hoek?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Kunstraat, heeft dit een bepaalde hoek?
Kunstraat plaats je altijd met de punt naar boven /onder .
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Probeer het uit of jou bijen het probleem vinden om in een foute hoek te bouwen. Mijn bijen hadden er geen probleem mee. Ik imker ook miniplus en spaarkast zat met het zelfde dilemma. Heb gemerkt dat bijen zich goed aanpassen de kunstraat wordt ondanks "het verkeerd" inzetten uitgebouwd en belegd.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Raampjes zijn goed belegd zie ikJaap v.Popering schreef: ↑zo 14 mar 2021, 09:13 Kunstraat plaats je altijd met de punt naar boven /onder .

Hier hebben de bijen geen problemen met kunstraat met de puntjes naar links en rechts , er is mij hier eens verteld dat het beter is met de puntjes omhoog bij honingramen en dit om net voor het sluiten er beter ontlucht kan worden

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
plaats het al 45b jaar en let nooit op de raatstand, de bijen blijkbaar ook niet
ik werk met dadant-us, en miniplus, ik gebruik soms ook verschillende vellen in een raan de bijen "lassen"dat prima aan elkaar.
tot voor de jaren 200 had ik nog nooit gehoord van dat er een goede en verkeerde kant zou zijn, de bijen blijkbaar ook niet
groetjes
dominique

ik werk met dadant-us, en miniplus, ik gebruik soms ook verschillende vellen in een raan de bijen "lassen"dat prima aan elkaar.
tot voor de jaren 200 had ik nog nooit gehoord van dat er een goede en verkeerde kant zou zijn, de bijen blijkbaar ook niet

groetjes
dominique
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik heb de ons aloude bijenbijbel er maar weer bijgehaald Op pag 140 nr 306 . Zie foto . Even op de foto klikken voor een duidelijker beeld .
-
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Volgens mij maakt het allemaal niets uit. De cellen zijn van binnen rond en dat is m.i. voor de bijen het belangrijkste.