Dank voor het idee, Tieme! Deze was nog niet bij mij opgekomen. Denk alleen niet dat het gezond is voor deze prachtige eeuwenoude eik om er doorheen te boren. Zo'n lange boor heb ik gelukkig ook niet, dus ik kan ook niet in de verleiding komen

Moderator: Hans van der Post.
Dank voor het idee, Tieme! Deze was nog niet bij mij opgekomen. Denk alleen niet dat het gezond is voor deze prachtige eeuwenoude eik om er doorheen te boren. Zo'n lange boor heb ik gelukkig ook niet, dus ik kan ook niet in de verleiding komen
Correctie: het is een Australische imker in Queensland. In Australië is (nog) geen varroa dus het is niet vreemd dat een volk jaren in het wild kan overleven.DontPanic schreef: ↑di 20 apr 2021, 15:40 Heb een Amerikaanse video gevonden waarin ze de "trap-out" methode gebruiken. Ze zorgen dat de haalbijen wel de boom uitkunnen maar niet meer in. Vervolgens zetten ze een andere kast met ramen broed etc. uit een ander volk dichtbij zodat de haalbijen daarin belanden. Na een aantal weken heb je dan de meeste bijen in die nieuwe kast.
https://www.youtube.com/watch?v=fNAQRPuxAa4
Ohios Nuccadoc schreef: @Hinterland Bees this worked out very well. In fact, I extracted one tree hive in about 2 weeks (it was only there for a week or so before I got to it) and used my own queen. Another hive in a tree that was established for 4-6 weeks took only a few weeks to remove and I even found the queen had taken up residence in my box as well. I appreciate your help with this. Your video is excellent and really did me some good.
Dank je, super interessant allemaal! Ik ga kijken welke methode het beste te realiseren is! Áls ik de koningin mee kan krijgen zou dat geweldig zijn, dan kunnen de buren het gat in de boom daarna met een gerust hart dichtmaken opdat zich er niet een nieuwe zwerm installeert.PatrickSimonHenk schreef: ↑do 22 apr 2021, 16:29 Ik vond ook nog deze trap-out methode op de website van de Amerikaanse imker Rusty Burlew.
Dit is een beschrijving van een trap-out methode waarbij het de bedoeling is de koningin ook te vangen: "The Price trap-out: no bee left behind"
Zie: https://www.honeybeesuite.com/the-price ... ft-behind/
Bedankt voor de correctie en de interessante links Patrick! Ben ook zeer benieuwd of dit gaat werken!PatrickSimonHenk schreef: ↑do 22 apr 2021, 15:18Correctie: het is een Australische imker in Queensland. In Australië is (nog) geen varroa dus het is niet vreemd dat een volk jaren in het wild kan overleven.DontPanic schreef: ↑di 20 apr 2021, 15:40 Heb een Amerikaanse video gevonden waarin ze de "trap-out" methode gebruiken. Ze zorgen dat de haalbijen wel de boom uitkunnen maar niet meer in. Vervolgens zetten ze een andere kast met ramen broed etc. uit een ander volk dichtbij zodat de haalbijen daarin belanden. Na een aantal weken heb je dan de meeste bijen in die nieuwe kast.
https://www.youtube.com/watch?v=fNAQRPuxAa4
Hij heeft op zijn website ook een instructie artikel geplaatst getiteld "The Art of the Trap-out".
Zie: https://hinterlandbees.com/the-art-of-the-trapout
Iemand reageerde op zijn video dat hij dit twee keer succesvol uitgevoerd heeft en dat de tweede keer de koningin ook in de nieuwe kast geklommen was dus dat is ook mogelijk!
Ohios Nuccadoc schreef: @Hinterland Bees this worked out very well. In fact, I extracted one tree hive in about 2 weeks (it was only there for a week or so before I got to it) and used my own queen. Another hive in a tree that was established for 4-6 weeks took only a few weeks to remove and I even found the queen had taken up residence in my box as well. I appreciate your help with this. Your video is excellent and really did me some good.
Anneke, ik volg met belangstelling of en hoe het gaat lukken. Dit is heel interessant!
Ik hoop dat je foto's van de trap-out kunt maken en die hier kunt delen.
Groeten, Patrick
PS: Als er behoefte is aan een Nederlandse vertaling van het artikel "The Art of the Trap-out" dan wil ik die wel maken en hier delen. Laat maar weten.
Haha, ik hoef alleen niet meteen zo nodig met m'n hoofd in de krant !
Hai Jos,
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], michel b en 9 gasten