Hallo allemaal,
Dit keer geen vraag, maar gewoon een constatering van het gedrag van mijn bijen. Ik ben inmiddels in het bezit van 4 volken (2 turbo's en 2 mini's).
We hebben sinds eind augustus pas dracht en de bijen zijn als een dolle aan het halen (springbalsemien, voor de nieuwsgierigen onder ons).
Ik moet op dit moment 2 keer in de week kijken of de HM's nog ruimte hebben om te leggen. (voorbeeld, afgelopen dinsdag in een van mijn mini's (lees 6 ramer) een wasvel en een uitgebouwd raam gehangen. Drie dagen later, alles uitgebouwd en bezet en weer geen plek om te leggen.....)
Er wordt zo ontzettend veel gehaald! Ik heb dinsdag (nu 12 dagen geleden) alle genoeg verzegelde ramen uit de volken gehaald en geslingerd (dat leverde een mooie 20 kg honing op).
Of ik nu wasvellen geef, of uitgebouwde ramen. Ze zitten in no time (3 a 4 dagen) vol met stuifmeel, broed of al een gedeelte honing. Ik heb een volk vorige week nog een verdieping erbij gegeven.
De logica is uit de volken. Ik heb geleerd dat van buiten naar binnen een kast is ingedeeld in voer, stuifmeel en dan een broednest. Nou, vergeet het maar....... Soms tref ik ramen aan de buitenkant, die vol broed zitten, dan 2 ramen honing en vervolgens weer broed. Of ik heb ramen waar zowel broed (in alle fasen) en stuifmeel en honing zit en dan kriskras door elkaar.....
Mijn volken zijn nu op oorlogssterkte, als ik dat zo mag noemen en het plan is om as. dinsdag weer alle slingerbare ramen uit de volken te halen. (ik schat dat ik dan zo'n 40 kg honing erbij heb). Vervolgens wil ik elk volk 'netjes' gaan indelen en het broed weer bij elkaar hangen. Ik plaats voor alle zekerheid bij elk van mijn turbo volken weer een HK of een BK (als HK) terug, want de dracht is nog niet ten einde.
Ik hou jullie op de hoogte. Groetjes,
Bedet
http://www.bijenkast.nl
logica uit het volk
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: logica uit het volk
Ben wel een beetje jaloers op jou dracht Bedet,met hangen en wurgen een paar Begonias en een enkele verlate "peardeblom"das alles hier,nou dan maar aan aldisuikerblommen.
Bertus
Bertus
apiario schreef:
Ben wel een beetje jaloers op jou dracht Bedet,met hangen en wurgen een paar Begonias en een enkele verlate "peardeblom"das alles hier,nou dan maar aan aldisuikerblommen.
Bertus
Hoi Bertus,
Ik zal je nog wat jaloerser maken..... Ik heb dinsdag, 2 weken geleden uit 2 volken 20kg honing geslingerd. Vandaag hebben we weer geslingerd en hadden nu een opbrengst van 32 kg. (Dus totaal 52 kg!!!!) Wat opviel, is dat de honing in die 2 weken tijd totaal anders van kleur is, en ook totaal anders smaakt. De dames komen ook de vliegplank opstuiven met donker-oranje stuifmeel-pootjes.
Groetjes
Bedet
http://www.bijenkast.nl
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Det klopt weer met de theorie die zegt:
Springbalsemien is goede dracht, maar de dames moeten er veel moeite voor doen -helemaal in de bloem kruipen-, dus zodra ze iets makkeljkers vinden gaan ze daar op vliegen.
Wat er nu nog massaal oranje stuifmeel biedt: wie weet het?
Springbalsemien is goede dracht, maar de dames moeten er veel moeite voor doen -helemaal in de bloem kruipen-, dus zodra ze iets makkeljkers vinden gaan ze daar op vliegen.
Wat er nu nog massaal oranje stuifmeel biedt: wie weet het?
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Leontodon??
jp
jp
Springbalsemien is goede dracht, maar de dames moeten er veel moeite voor doen -helemaal in de bloem kruipen-
Maarten
De hommels lopen de bloem in zal ik maar zeggen en de bijen draaien zich op hun rug. Het is me nog niet gelukt om daar een foto van te maken.

De bijen zijn al ingewinterd[:I]
Harry