Zonsverduistering.

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Zonsverduistering.

Bericht door Hans van der Post. »

Op maandag 3 oktober is het weer zover; een zonsverduistering in Europa
Dit keer is Spanje aan de beurt. Het is via internet live te volgen dat is ander koek. Ik heb op 11 augustus 1999 in noord Frankrijk in het “echt” een totale eclips meegemaakt het heeft op mij en mijn broer en neven een diepe indruk gemaakt.
Frans van Tongeren heeft dit in Nederland meegemaakt en daar een aantal prachtige zinnen neer geschreven. http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=249
Hans

29 september 2005 - Maandagochtend (3 oktober) schuift de nieuwe maan tussen de aarde en de zon door. Hierdoor is in een smalle strook door Portugal en Spanje en door het noorden en oosten van Afrika een ringvormige zonsverduistering te zien. De maan is niet in staat om de zon volledig te bedekken. Er blijft een felle ring van de zon over en het wordt dan ook nergens echt donker. Kennislink en Astronet brengen live beelden.
http://www.xs4all.nl/~carlkop/zonsverduistering/
In Nederland en België is een gedeeltelijke zonsverduistering te zien. In het midden van Nederland begint de zonsverduistering om 09.54 uur. Aan de rechter bovenrand van de zon wordt dan een klein deukje zichtbaar, om 11.06 uur is aan de rechterkant zestig procent van de zonsdiameter door de maanschijf verduisterd, om 12.22 uur verdwijnt de laatste indeuking aan de onderkant van de zon, aldus Kennislink. http://www.kennislink.nl/web/show?id=138201
Frans vanTongeren

Re: Zonsverduistering.

Bericht door Frans vanTongeren »

Vanmorgen hoorde ik bij Vroege Vogels dat je de zon op een wit stuk papier met gaatje zou kunnen laten schijnen. Aan de onderzijde zou dan die verblindende zon, ongestraft, zichtbaar voor ons kunnen worden.
Als je in een bos met bladeren rondstapt, zie je vaak ronde vlekken op de grond. Dat zou veroorzaakt worden door boombladeren met gaatjes, waar de zon doorheen schijnt .
-
Hans...,
Morgen ga ik zeker weer kijken !
De bijen zullen morgen nauwelijks merkbaar verschillen met vandaag in hun vlieggedragmet , neem ik aan.
Frans vanTongeren

Vandaag leek de eclips gekrompen tot 35% van zes jaar geleden.
Een helder zonnetje liet zich af en toe zien tussen ragfijne sluierbewolking.
Mijn vrouw en ik hebben rond 11 uur geprobeerd om de zon te bekijken via een rond gaatje in een A-viertje, maar dat leverde geen resultaat op. Zo .. zijn we dus zondagmorgen vals voorgelicht door Vroege Vogels.
Ik vulde wederom de zwarte emmer met water en door het zilveren schijfje met muziek van een Siberische accordeonist bekeken we de ZON, via haar spiegeling, in het water.
Een pracht gezicht!
Rechts zagen wij dat een banaan 1/3 deel van de zon had weggevaagd.
De bijen vlogen rond elf uur voornamelijk naar binnen. Ze zullen nectar hebben opgehaald van de bloeiende klimop. Een uurtje later vlogen ze weer uit.
Wij, kijkers, zijn ook procenten minder geworden.
Mijn vrouw draagt nu een brilletje en bij mij is de achteruitgang opgelopen tot 75%.
Maar.., net als zes jaar geleden, hebben we toch weer van dit natuurverschijnsel genoten..!
Het volgende wonder zullen wij.., maar ook gij, niet meer aanschouwen.
Dat wordt zichtbaar in 2130.
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Dag Frans,

Bij mij werkte de truuk met het papiertje wel. Een klein gaatje erin geprikt en de projectie op een ander velletje bekeken. Ook had ik nog een CD in mijn binnenzak zitten die ik als filter heb gebruikt. De coating van een herbeschrijfbare CD is zodanig dik dat er bijna geen licht doorheen komt.
Helaas kon ik het gedrag van mijn bijen niet aanschouwen, ik was op mijn werk. Hier in Arnhem was er gedurende de eclips een mooie blauwe lucht.

groet,
Hennie
Frans vanTongeren

Mooi dat het je gelukt is Hennie.
Dan.. trek ik mijn woorden terug over de, volgens mij, vleugellamme Vroege Vogels !
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Misschien hebben ze het op een "lamme" manier uitgelegd. Als je het principe van de "[url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura"]camera obscura[/url]" kent dan heb je maar een half woord nodig.

Ik vond het wel jammer dat ik de bijen niet kon observeren gedurende dit fenomeen. Is het niet vreemd dat ze op zo'n lichteffect zo sterk reageren? Normaal vliegen de bijen totdat het gaat schemeren. Je ziet ze soms nog terugkomen als het al bijna donker is. Als er bewolking ontstaat blijven ze ook gewoon vliegen en bewolking neemt vaak meer licht weg dan nu het geval was. Ik kon zelf geen lichtvermindering waarnemen. Waarschijnlijk corrigeren onze pupillen de langzame afname.

groet,
Hennie
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo allemaal,

Is het deze zon die jullie bedoelden? Afbeelding.

Sorry dat er een kleine extra vlek is. Waarschijnlijk een reflectie die in de lens die ik niet kon voorzien.

Deze foto is genomen door het glas van een laskap. Niet ideaal meer beter dan niets.

mvg

Theo
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Om je gerust te stellen Frans: de eerstvolgende gedeeltelijke eclips is op
29 maart 2006 12:39.
Maar voor een volledige eclips moeten we nog bijna 150 jaar wachten (2142).
Frans vanTongeren

De volgende TOTALE eclips zal plaatsvinden in 2135.
De laatste TOTALE was in 1715 te zien in Nederland.
Om de paar jaar hebben wij hier een gedeeltelijke eclips.
(Informatie gehaald uit dagblad TROUW)
Maarten, bedankt voor je geruststelling.
Plaats reactie