ik heb 1 dag geleden een klein eigenwijs zwermpje +- 2 bekers bijen en een q geschept van een bbq in mijn buurt waar kindertjes spelen het moest daar echt weg, ze begonnen al te bouwen onder de bbq . Het zwermpje was een dag ervoor ook al door mij geschept maar zijn grotendeels weer terug gevlogen naar de zelfde plek. terwijl ik echt alle bijen heb afgeveegd. op de bijenstand niet ver daar vandaan(500 meter) kroop de q onder een bodem van een ander volk en heeft er 3 uur lang oriënterend gevlogen.
Nou heb ik wel een 6 ramer maar daar was het DACHT IK te klein voor, dus heb ik het in een apidea kastje gezet. met 3 kleine stukjes waswafel. koel gezet in de schuur met wat fondabee, water en ventilatie open ook door de hoge temperaturen een vertilator in de ruimte aan gezet om oververhitting te voorkomen. het is dus nu 1 nacht en dag geharmoniseerd.
Nu wil ik het mini volkje VANAVOND LAAT buiten zetten en het liefst toch in een 6 ramer hebben met sluitblokken in mijn tuin 5 meter van mijn andere kasten.

nou heb ik een paar vragen
1 is de tijd van het harmoniseren genoeg om opnieuw te orienteren
2 hoe zet ik de bijen over in een 6 ramer als ze misschien al gebouwd hebben
3 hoeveel raampjes geven
suggesties of tips WELKOM, ik heb dit nog niet eerder gedaan, groetjes