WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: WAT DEED JE VANDAAG IN 2023.
Hoi Jaap,
In jouw bijdrage van 30 december 2022 schrijf jij:
Een jaar waarvan de overweldigende dracht in deze regio bij de top vijf van mijn imkersloopbaan behoort .
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel kilogram honing jij in 2022 geslingerd hebt per (productie)volk? Zou jij dit met ons willen delen?
Met vriendelijke groet,
Gerard Boswinkel
In jouw bijdrage van 30 december 2022 schrijf jij:
Een jaar waarvan de overweldigende dracht in deze regio bij de top vijf van mijn imkersloopbaan behoort .
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel kilogram honing jij in 2022 geslingerd hebt per (productie)volk? Zou jij dit met ons willen delen?
Met vriendelijke groet,
Gerard Boswinkel
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Jazeker mag je dat weten want de oplettende lezer weet daar al het een en ander van .
Nee ik ga niet heel mijn hebben en houden hier neerzetten maar neem het voorbeeld van de zwerm welke ik op 19 juni geschept heb ( zie pag 6 van wat deed je vandaag in 2022 ) .
Een pag verder op 26 juli ..24 kg geslingerd .
Op 15 aug weer 20 kg .
3 sept nog wat ramen uit de HK geslingerd . Dan kom ik op een slordige 50 kg honing van een zwerm .
Het was de eerste keer in mijn loopbaan dat ik dat ervaren heb .
Nee ik ga niet heel mijn hebben en houden hier neerzetten maar neem het voorbeeld van de zwerm welke ik op 19 juni geschept heb ( zie pag 6 van wat deed je vandaag in 2022 ) .
Een pag verder op 26 juli ..24 kg geslingerd .
Op 15 aug weer 20 kg .
3 sept nog wat ramen uit de HK geslingerd . Dan kom ik op een slordige 50 kg honing van een zwerm .
Het was de eerste keer in mijn loopbaan dat ik dat ervaren heb .
- sikkie68
- Imker sinds: mei 2015
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica bastaard
- Contacteer:

groet uit nat den haag
<to
or not to
>, dat is de vraag!

-
- Contacteer:
Je leest nog al eens dat de honingbijen pas bij een graad of acht gaan foerageren .
Nou vandaag bij vier graden dit plaatje gemaakt . Drie bijen met stuifmeel , de eerste buit voor dit jaar is binnen .
Nou vandaag bij vier graden dit plaatje gemaakt . Drie bijen met stuifmeel , de eerste buit voor dit jaar is binnen .
-
- Contacteer:
Vandaag heb ik bij een graad of dertien wat volken gecontroleerd en in het bijzonder dit volk wat gecorrigeerd , hier een toelichting .
Foto 1 . De HK waarvan het midden gedeelte verzegeld met voeding . De bijen kunnen niet naar boven om het broednest uit te breiden .
Foto 2 . De BK welke zo te zien behoorlijk vol zit .
Foto 3 . Is het vierde raam ( direct naast het broednest ) gevuld met behoorlijk wat stuifmeel en vloeibare voedsel , misschien verplaatst om ruimte te maken voor het broednest want verse nectar is onmogelijk . Ik heb dit verwijderd om wat ruimte voor het broednest te scheppen .
Foto 4 . Een leeg raam om het volk direct wat ruimte te geven om het broednest uit te kunnen breiden .
Foto 5 . Het lege raampje geplaatst .
Foto 1 . De HK waarvan het midden gedeelte verzegeld met voeding . De bijen kunnen niet naar boven om het broednest uit te breiden .
Foto 2 . De BK welke zo te zien behoorlijk vol zit .
Foto 3 . Is het vierde raam ( direct naast het broednest ) gevuld met behoorlijk wat stuifmeel en vloeibare voedsel , misschien verplaatst om ruimte te maken voor het broednest want verse nectar is onmogelijk . Ik heb dit verwijderd om wat ruimte voor het broednest te scheppen .
Foto 4 . Een leeg raam om het volk direct wat ruimte te geven om het broednest uit te kunnen breiden .
Foto 5 . Het lege raampje geplaatst .
-
- Imker sinds: 1990
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Hallo Jaap,
Had je niet liever een volledig verzegeld raam verwijderd en het raam met stuifmeel iets opgeschoven?
Vr. gr,
Anne
Had je niet liever een volledig verzegeld raam verwijderd en het raam met stuifmeel iets opgeschoven?
Vr. gr,
Anne
-
- Contacteer:
AnneO schreef: ↑vr 17 feb 2023, 09:49 Hallo Jaap,
Antwoordt Jaap: Om deze tijd van het jaar neem ik altijd het raam naast het broednest omdat daar het ruimte gebrek is en ik zo snel als mogelijk klaar wil zijn . Het stuifmeel is niet verloren maar zo'n raam gebruik ik weer met het maken van de kunstzwermen .
-
- Contacteer:
Vandaag ben ik even in mijn stal geweest voordat de winterse perikelen er weer aankomen .
Hier een plaatje van de varroa lade van een van mijn volken .
Mijn vraag is wat is hier te zien over de toestand van mijn volk , deze staat op een BK en een HK .
Ik ben benieuwd .
Hier een plaatje van de varroa lade van een van mijn volken .
Mijn vraag is wat is hier te zien over de toestand van mijn volk , deze staat op een BK en een HK .
Ik ben benieuwd .
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Prima volk. Ze zijn druk bezig met schonen van de raten voor nieuwe broed (3-de en 4-de raat van links). Maar ook met celen met voer openen (witte korreltjes op de bodem). En noch, sterk en gezond volk.