Beste bijenhouders/ imkers,
Tot voor 3 weken geleden was mijn volk volop bezig met het verzamelen van nectar en stuifmeel. Er zat ook nog volop broed in de kast. Wat ik heb gedaan is dat ik een leeg raam tussen de broedramen heb gezet, vandaag gekeken en er zit geen open broed meer in de kast maar een paar gesloten doppen. Wel wordt er volop gevlogen en veel honing aangemaakt. Kan de koningin niet vinden. Heb ik mijn volk nu moerloos gemaakt door deze (wellicht stomme) actie?
Hoe kan ik controleren of mijn volk moerloos is?
Ik hoor graag van jullie want het zou zonde zijn om mijn (nu nog groot) volk te verliezen.
Jan
Is mijn volk moerloos?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast P0 en F1
- Contacteer:
Re: Is mijn volk moerloos?
Je kunt controleren of je volk moerloos is door een raampje broed in te hangen van een andere kast. Worden hier doppen op aangetrokken is het volk moerloos. Is dit niet het geval zal er waarschijnlijk een moerswissel hebben plaatsgevonden en is de nieuwe koningin nog niet aan de leg. Als je maar 1 volk hebt zal dit lastig worden.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
citaat: "een paar gesloten doppen" dan is de moer weg zeker als geen eitjes of larven meer in de raten zitten.
Breek de doppen pas als je de jonge moeren hoort tuten en kwaken.
Breek de doppen pas als je de jonge moeren hoort tuten en kwaken.
!Hans.
-
- Contacteer:
Dus het plaatsen van een leeg raam tussen de broedramen heeft geen schadelijke gevolgen?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Het is niet schadelijk maar het bevorderd niet de eenheid van het volk.Jan Giethoorn schreef: ↑ma 24 jun 2024, 19:30 Dus het plaatsen van een leeg raam tussen de broedramen heeft geen schadelijke gevolgen?
Als je in voorjaar dit doet kan het wel problemen opleveren. Zorg voor een zo min mogelijk stres in de volken
!Hans.
-
- Contacteer:
Beste imkers,
Ik heb al een tijd weinig activiteit rondom de kast. Er vliegen nog wel bijen in en uit met stuifmeel maar bij lange na niet zoveel als 2 maanden geleden. In de kast liggen vele dode bijen op de vloer. Er zijn nog wel gesloten cellen maar geen open broed. Voldoende honing maar ook niet zoveel als 2 maanden geleden.
Ik woon in Spanje en momenteel is het hier erg warm. De kast staat onder een olijvenboom en krijgt tegen 13:00 uur schaduw. heb een golfplaat op de kast gelegd om de ergste warmte voor 13:00 uur te mijden. Niet ver van de kast (+/- 1 km) zijn ze tot 2 keer toe bezig geweest om de sinaasappel bomen te spuiten met naar alle waarschijnlijkheid pesticiden.
Wat is er met mijn volk aan de hand, wat kan/moet ik doen om totale sterfte te voorkomen?
Hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
Groet,
Jan
Ik heb al een tijd weinig activiteit rondom de kast. Er vliegen nog wel bijen in en uit met stuifmeel maar bij lange na niet zoveel als 2 maanden geleden. In de kast liggen vele dode bijen op de vloer. Er zijn nog wel gesloten cellen maar geen open broed. Voldoende honing maar ook niet zoveel als 2 maanden geleden.
Ik woon in Spanje en momenteel is het hier erg warm. De kast staat onder een olijvenboom en krijgt tegen 13:00 uur schaduw. heb een golfplaat op de kast gelegd om de ergste warmte voor 13:00 uur te mijden. Niet ver van de kast (+/- 1 km) zijn ze tot 2 keer toe bezig geweest om de sinaasappel bomen te spuiten met naar alle waarschijnlijkheid pesticiden.
Wat is er met mijn volk aan de hand, wat kan/moet ik doen om totale sterfte te voorkomen?
Hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
Groet,
Jan