fx buckfast volk, zwerm van dit jaar, 2 BK, 1 HK
Hallo allemaal! Vraagje. Ongeveer een week geleden zag ik in mijn kast een open zwermcel (had ik gemist omdat hij horizontaal lag). Ik zag eitjes, dus ik dacht, misschien hebben ze de cel weggeknaagd, in plaats van dat er een nieuwe koningin is uitgelopen. Het punt is dat ik het niet goed weet.
Ik heb nu weer in de kast gekeken, en ik zie geen eitjes/kleine larfjes meer. Verder een paar typische zwermcellen en wat zwemcellen op de plaats van redcellen (dat deden ze ook toen de koningin er nog was).
Wat ook opvalt, is dat de plekken met uitgelopen werksterbroed opgevuld worden met voer en stuifmeel.
Nu is de vraag: is mijn koningin dood of zit er al een nieuwe koningin in?
Ik heb voor de zekerheid één goede zwermcel laten staan. Moet ik die weghalen?
Het dilemma is: laat ik die dop zitten en riskeer ik (nog) een zwerm, of haal ik hem weg en riskeer ik hopeloos moerloos.
Uiteraard heb ik liever niet dat er deze week gezwermd wordt.
Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor de wijsheid!
Gezwermd of overleden koningin?
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Gezwermd of overleden koningin?
Waarom heb je alle doppen gebroken op een na??
Als je een raam uit de met gesloten doppen uit de kast haalt is de kans groot dat de pop van zijn draadje valt en de pop in de moercel dan in elkaar zakt. Dat is nou net die mooie dop die je had laten staan.
Wacht voortaan met doppen breken totdat je "tuten en kwaken hoort" en breek dan de doppen!!
Als je een raam uit de met gesloten doppen uit de kast haalt is de kans groot dat de pop van zijn draadje valt en de pop in de moercel dan in elkaar zakt. Dat is nou net die mooie dop die je had laten staan.
Wacht voortaan met doppen breken totdat je "tuten en kwaken hoort" en breek dan de doppen!!
!Hans.
-
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik begrijp je punt. Maar dat tuten en kwaken komt pas als er al is gezwermd, toch?
Het verhaal over het draadje had ik nog niet gehoord.
Maar mijn vraag was of ik met deze informatie kan determineren of er een jonge koningin in het volk zit.
Het verhaal over het draadje had ik nog niet gehoord.
Maar mijn vraag was of ik met deze informatie kan determineren of er een jonge koningin in het volk zit.
Uit wat je zei, denk ik dat er misschien een nieuwe koningin is.
-
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Voor de geïnteresseerden:
Ik had bijna alle doppen gebroken, omdat ik dacht dat het allemaal zwermcellen waren.
Gelukkig had ik naast de zwermcel nog 2 redcellen gemist.
Ik heb rond mijn laatste bericht een schatting gemaakt van hoe lang het nog zou duren voordat de koninginnen zouden uitkomen. Toen ik in de kast keek, waren de cellen iets aangeknaagd, dus de dag erop heb ik 3 mooie koninginnen laten uitlopen.
De bijen waren zeer onrustig, waardoor het niet mogelijk was om te luisteren naar tuters en kwakers. De agressie van de bijen was voor mij een indicatie dat er geen jonge koningin in het volk zat.
Er is niet gezwermd.
Ik had bijna alle doppen gebroken, omdat ik dacht dat het allemaal zwermcellen waren.
Gelukkig had ik naast de zwermcel nog 2 redcellen gemist.
Ik heb rond mijn laatste bericht een schatting gemaakt van hoe lang het nog zou duren voordat de koninginnen zouden uitkomen. Toen ik in de kast keek, waren de cellen iets aangeknaagd, dus de dag erop heb ik 3 mooie koninginnen laten uitlopen.
De bijen waren zeer onrustig, waardoor het niet mogelijk was om te luisteren naar tuters en kwakers. De agressie van de bijen was voor mij een indicatie dat er geen jonge koningin in het volk zat.
Er is niet gezwermd.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Tuters en kwakers luisteren doe je vóór je de kast opent, het liefst op een tijdstip dat ze eigenlijk (nog) niet gaan zwermen. Bijvoorbeeld vroeg in de ochtend. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze op zo'n moment zeer onrustig zijn waardoor het luisteren onmogelijk werd, probeerde je het soms achteraf na het inspecteren? Omdat je zelf noemde 3 mooie koninginnen te hebben laten inlopen, was de agressie dus ook niet veroorzaakt door moerloosheid.