Verplaatsen van kasten
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): carnica en Buckfast
- Contacteer:
Verplaatsen van kasten
Ik heb al de kasten op een locatie staan. Als ik mijn bijenkast op de plaats wil verplaatsen dan geeft dat problemen omdat ze naar de oude plek zullen terugvliegen.
Hoe lang moeten ze, tijdelijk, verplaatst worden zodat ze de oude plek zijn 'vergeten"?
Alvast bedankt
Henk
Hoe lang moeten ze, tijdelijk, verplaatst worden zodat ze de oude plek zijn 'vergeten"?
Alvast bedankt
Henk
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Verplaatsen van kasten
Tweetal weken op 3km afstand of verder.
Als het haalbaar is kan je de kast elke paar dagen wat verschuiven ( tiental cm zijwaarts of 50 cm voorachter) en moet je geen grote verhuis plannen.
Collega imker zweert bij het gebruiken van felgekleurde stenen op het dak van de kast ter visuele identificatie bij dat geleidelijk proces. Zelf geen ervaring mee.
Als het haalbaar is kan je de kast elke paar dagen wat verschuiven ( tiental cm zijwaarts of 50 cm voorachter) en moet je geen grote verhuis plannen.
Collega imker zweert bij het gebruiken van felgekleurde stenen op het dak van de kast ter visuele identificatie bij dat geleidelijk proces. Zelf geen ervaring mee.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Als het geen grote afstand is elke zonnige dag een halve meter zijwaarts en voor of achterwaarts ook een halve meter. Niet gelijktijdig verplaatsen, eerst voor en als de juiste plek is bereikt begin je aan de andere richting. Tijdelijk een groot merk op de kast heeft voor de bijen zijn voordeel.Bijenkoning07 schreef: ↑wo 26 jun 2024, 12:45 Ik heb al de kasten op een locatie staan. Als ik mijn bijenkast op de plaats wil verplaatsen dan geeft dat problemen omdat ze naar de oude plek zullen terugvliegen.
Alvast bedankt
Henk
Het is niet erg dat het 14 dagen duurt.
Mooie zonnige dagen gewenst.
!Hans.
-
- Contacteer:
Neen ze moeten binnen het dorp zo'n 1,5 km verplaatst worden. Dus elke dag een beetje verzetten zie ik niet zitten. Dan toch maar verplaatsen naar een locatie verder dan 5km.
Maar voor hoe lang? Zodat ze de oude vliegplek vergeten zijn.???
?
Maar voor hoe lang? Zodat ze de oude vliegplek vergeten zijn.???
?
-
- Contacteer:
Ze krijgen binnen het dorp op zo'n 1,5 km afstand een nieuwe standplaats. Elke dag een beetje verzetten is niet aan de orde.
Tijdelijk 5 km verplaatsen wel.
Maar hoe lang moeten ze daar verblijven zodat ze de oude plek zijn vergeten, voordat ik ze weer terug kan plaatsen in mijn dorp?
Tijdelijk 5 km verplaatsen wel.
Maar hoe lang moeten ze daar verblijven zodat ze de oude plek zijn vergeten, voordat ik ze weer terug kan plaatsen in mijn dorp?
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast P0 en F1
- Contacteer:
Ik zou tenminste 3 weken aanhouden. Gelet op het gewicht krijg ik hier de grote volken momenteel niet verplaatst.
-
- Contacteer:
Dankjewel
-
- Imker sinds: 1990
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hallo Henk,
Je kunt ook een aantal kasten verplaatsen. De terugkerende bijen vliegen dan af op de achterblijvende kasten en versterken deze en halen bij
dracht meer honing. De verplaatste volken breiden zich wel weer uit.
Je kunt het eerst met 1 volk proberen. Bij de plaats waar de bijen terugkeren moet wel een kast vlakbij staan.
Op deze manier hoef je niet alle volken zo ver weg te brengen.
Vr. gr, Anne
Je kunt ook een aantal kasten verplaatsen. De terugkerende bijen vliegen dan af op de achterblijvende kasten en versterken deze en halen bij
Je kunt het eerst met 1 volk proberen. Bij de plaats waar de bijen terugkeren moet wel een kast vlakbij staan.
Vr. gr, Anne
-
- Contacteer:
Slim van je!
Had ik niet aan gedacht.
Bedankt
Had ik niet aan gedacht.
Bedankt
-
- Imker sinds: 2023
- Bijenras(sen): carnica en zwarte bijen
- Contacteer:
Worden die vreemde bijen niet weg gejaagd/doodgestoken?AnneO schreef: ↑do 27 jun 2024, 19:56 Hallo Henk,
Vr. gr, Anne
Als zo één achterblijvende kast alle vliegbijen van 2 verplaatste kasten moet opvangen, lijkt mij dat toch niet evident???