Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Japs
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wie draait er op kleine cellen? 4.9

Bericht door Japs »

Weet je zeker dat dat niet een moer is, die bijvoorbeeld is opgetrokken uit 3--5 daags larven in redcellen? De moer behoort echt niet kleiner te worden.
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Is er nu eigenlijk al iets wetenschappelijk onderbouwd hier rond.
Of is er een grote proef opgezet waaruit blijkt dat volken op kleinere raat minder wintersterfte hebben?
Want uiteraard moet er toch een doel zijn waarom je dat zou doen?
Iemand?

Groeten,
Dirk
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Dirk,

Er is nog geen bewijs dat het iets oplevert. Mensen die een effect waarnemen, werken vaak ook nog met resistentere bijen of met een vorm van broedbeperking. Dus effecten raken, denk ik, kwijt in ruis.

groeten, Tieme
Bijzonder
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Bijzonder »

Ik hou van de natuur wat o.a. de reden is dat ik bijen heb. Ik heb ook een enorm respect voor de natuur en alles wat "natuurlijk" is. Ik sta er dan ook iedere keer weer van te kijken hoe de mens de natuur naar zijn hand wil zetten, lees wil forceren of verstoren. Bijen voelen zelf perfect aan wat zij moeten doen. Prima als je aan een zielloos ding als bijvoorbeeld een auto modificaties wil aanbrengen, maar laten we a.u.b. de natuur zoveel mogelijk zijn eigen gang laten gaan en hier alleen maar verwondering voor hebben en er van genieten. :wink:
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Bijzonder schreef: zo 15 sep 2024, 21:33 Ik hou van de natuur wat o.a. de reden is dat ik bijen heb. Ik heb ook een enorm respect voor de natuur en alles wat "natuurlijk" is. Ik sta er dan ook iedere keer weer van te kijken hoe de mens de natuur naar zijn hand wil zetten, lees wil forceren of verstoren. Bijen voelen zelf perfect aan wat zij moeten doen. Prima als je aan een zielloos ding als bijvoorbeeld een auto modificaties wil aanbrengen, maar laten we a.u.b. de natuur zoveel mogelijk zijn eigen gang laten gaan en hier alleen maar verwondering voor hebben en er van genieten. :wink:
Beste "bijzonder" Je houd zelf Buckfast bij ook een modificatie bijensoort :be9:
!Hans.
Bijzonder
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Bijzonder »

Hans, je bent erger dan Nietzsche :) zo kan je natuurlijk eindeloos doorgaan om dan meteen alles maar even te relativeren... :wink:
Plaats reactie