Radeloos

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jan Giethoorn
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Radeloos

Bericht door Jan Giethoorn »

Beste imkers,

Ik heb al een tijd weinig activiteit rondom de kast. Er vliegen nog wel bijen in en uit met stuifmeel maar bij lange na niet zoveel als 2 maanden geleden. In de kast liggen vele dode bijen op de vloer. Er zijn nog wel gesloten cellen maar geen open broed. Voldoende honing maar ook niet zoveel als 2 maanden geleden.
Ik woon in Spanje en momenteel is het hier erg warm. De kast staat onder een olijvenboom en krijgt tegen 13:00 uur schaduw. heb een golfplaat op de kast gelegd om de ergste warmte voor 13:00 uur te mijden. Niet ver van de kast (+/- 1 km) zijn ze tot 2 keer toe bezig geweest om de sinaasappel bomen te spuiten met naar alle waarschijnlijkheid pesticiden.
Wat is er met mijn volk aan de hand, wat kan/moet ik doen om totale sterfte te voorkomen?

Hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.

Groet,
Jan
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Radeloos

Bericht door LWPisa »

Met 1 volk is er vaak weinig over te zeggen. Ikzelf had 1 volk in Spanje, in de buurt van citroenen en een paar dagen na spuiten stopte de koningin met leggen en kwijnde het volk weg. Toeval? Geen idee. Er staan hier groepen volken tussen de boomgaarden, in de volle zon met gekalkte deksels, waar meestal bijen in zitten.

Bijenhouden is "a numbers game", als je er meer hebt is het duidelijker of er iets aan de hand is qua dracht of bestrijdingsmiddelen.

Ik zou het volk licht voeren met suikerwater en kijken wat het doet. Eventueel broed met eieren inhangen als je geen moer / jong broed ziet over een dag of wat na beginnen met voeren.

Gr,
L
Jan Giethoorn
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Radeloos

Bericht door Jan Giethoorn »

Dank L,
Ga kijken of ik bij een imker hier in de buurt een raam met broed/eitjes kan krijgen.
Voorts zal ik ze gaan bijvoeren.
Zelf denk ik dat het de pesticiden zijn geweest. Vind het ontzetten jammer van het volk, heb met de bijen te doen.
Ze waren in het begin zo ijverig en zo’n mooi groot volk.

Bedankt voor je reactie.

Groet,
Jan
Plaats reactie