Aflegger gemaakt voor invoeren zwarte koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
michel b
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica en zwarte bijen
Contacteer:

Aflegger gemaakt voor invoeren zwarte koningin

Bericht door michel b »

Hallo,
weer een nieuw experiment voor mij als beginnend imker.
Volgende zondag krijg ik een bevruchte zwarte koningin van een kennis.
Daarom heb ik vorig weekend een aflegger gemaakt:
in een 6 raams dadant kast heb ik 2 wasramen gestoken, 2 voedselramen en 2 (voornamelijk)gesloten broedramen. Ook een pak apifonda erboven op gelegd.
Daarop heb ik de (carnica) bijen van een 7 tal honingramen afgeborsteld, NADAT ik eerst onder de varoalade berookt heb zodat er extra veel bijen naar boven gekropen zijn. Vermits er een rooster tussen zit ben ik zeker dat er geen koningin in zit. Ik heb de kast NIET afgesloten en ze staat op dezelfde stand als de originele kasten.

Bedoeling is dat ik zaterdag die kast bekijk en eventuele koninginnedoppen verwijder. Zondag zal ik dan de nieuwe zwarte koningin invoeren in een nicot kooitje met suikerpasta.

Mijn vraag: als ik zaterdag merk dat er niet meer veel bijen zouden inzitten (teruggevlogen), kan ik dan nog enkele ramen bijen erbij borstelen? Liefst van dezelfde kast als de eerste? Of wordt dat een bloedbad?

Waarschijnlijk allemaal heel basic stuff voor jullie, maar ik ben nog heel nat achter de oren :lol: :lol:

Michel
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Re: Aflegger gemaakt voor invoeren zwarte koningin

Bericht door Tieme »

Het is een heel riskante methode. Dit om twee redenen:

Carnicabijen zijn eenkennig. Zij accepteren moeilijk een koningin van een ander ras

Je hebt een broedaflegger gemaakt. De bijen hebben er intussen doppen op aangezet. Als je er 1 over het hoofd ziet, wordt je nieuwe moer afgestoken

Om in dit geval zo weinig mogelijk risico te lopen zou ik het anders doen:

1 zet een volk een paar meter naar haar gewone plak. Ze een kastje met een paar ramen broed en de koningin uit de kast op de oude plek. De vliegbijen vliegen terug naar hun oude koningin. De volgende dag of een dag later kun je de bijen in verplaatste kast gebruiken om een kusntzwerm zonder broed te maken.

Hier hang je je zwarte moer, in haar gesloten kooitje. in. Deze moet donker staan (mag best twee dagen). Goed voeren met deeg of 1 op 1 suikerwater.
Na de dagen in het donker kun je de kunstzwerm op kunstraat zetten de moer er tussen hangen en het klipje wegbreken.

Omdat je alleen jonge bijen hebt en geen broed kan de moer goed met de bijen onderweg. Na een week kijken hoe het broed er uit ziet. mochten er doppen komen die breken. Als de moer haar eigen bijen heeft zal het gevaar van doppen minder worden.

vriendelijke groeten, Tieme
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Dit is een goede - de beste methode - gaat altijd goed!
!Hans.
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

Tieme's methode lijkt mij ook handiger, invoeren van rasmoeren blijft spannend en risico moet je vermijden.

Maar mocht je toch verder willen met je huidige methode, doe dat dan alleen als je zaterdag genoeg bijen in het kastje hebt. Als het kastje al bijna leeg is en je overweegt om extra bijen toe te voegen, dan gaat er al zoveel mis dat je toch beter alsnog de methode van Tieme kan toepassen. Dat moertje kan wel een dag extra wachten in het kooitje.

(Of was dit afgelopen weekend? Zo ja, hoe is het gegaan?)
michel b
Imker sinds: 2023
Bijenras(sen): carnica en zwarte bijen
Contacteer:

Bericht door michel b »

Vandaag het resultaat bekeken, 10d na invoeren van de nieuwe zwarte koningin.
Omdat de kast het prima deed heb ik ze toch maar behouden als nieuw verblijf voor de zwarte koningin. Veel bijen en nog eens gecheckt op redcellen vooraleer invoeren koningin en geen meer gevonden. Had er ook goed op gelet om enkel gesloten broed mee te geven.

Koningin nog 1d in gesloten kooitje laten zitten in de kast en dan deurtje weggebroken en afgesloten met pasta.

Vandaag alles prima. Nieuwe koningin loopt rustig over de ramen en al veel open broed, dus lijkt allemaal ok en geslaagd. :banana-jumprope: :banana-jumprope:
De nieuwe kast heeft al 1pak apifonda gekregen na het aanmaken, 1 pak extra samen met de koningin en nu weer alles op. Ook de meegeleverde voedingsramen. Dus vandaag maar een 3e pak apifonda ingestoken. zou dat nog lang nodig zijn??

Allen bedankt om mee te denken met een groene imker.
Michel
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Fijn dat het gelukt is.
Plaats reactie