Op de schuiflade vind ik de laatste weken donker paarse stuifmeelpollen. Sommige zijn zo groot, dat het wel muizekeuteltjes lijken. Wie weet van welke plant deze pollen afkomstig zijn?
Phacelia misschien? Maar het dichtsbijzijnde veld is ruim 3 km. hemelsbreed weg!
Groet, Jan
donkerpaarse stuifmeelpollen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: donkerpaarse stuifmeelpollen
Ja zal wel van Phacelia zijn , zie ik hier ook bij mij in de bodemlade .
Drie km kunnen ze wel overbruggen om te gaan halen, ofwel in de omgeving in een van de tuintjes waar de groenbemester is ingezaaid.
Het is ook een héél goede bijenplant phacelia, zowel wat nectar als pollen betreft.Als je dat veld weet liggen daar op drie km afstand ga dan maar eens zien hoe het bevlogen wordt !
Het wordt bij ons veelvuldig gebruikt als groenbemester omdat het geen familie heeft in de groententeelt (zoals gele mosterd van de kolen) en dus ook geen knolvoet in de hand werkt
Roger
Drie km kunnen ze wel overbruggen om te gaan halen, ofwel in de omgeving in een van de tuintjes waar de groenbemester is ingezaaid.
Het is ook een héél goede bijenplant phacelia, zowel wat nectar als pollen betreft.Als je dat veld weet liggen daar op drie km afstand ga dan maar eens zien hoe het bevlogen wordt !
Het wordt bij ons veelvuldig gebruikt als groenbemester omdat het geen familie heeft in de groententeelt (zoals gele mosterd van de kolen) en dus ook geen knolvoet in de hand werkt
Roger
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
hier een afbeelding van een bij die net begonnen is op de phacelia.
Je ziet de zeer donkerblauwe pollenklomp ontstaan. De plant levert ruim pollen en nectar:

met groet,
hennie oes

Je ziet de zeer donkerblauwe pollenklomp ontstaan. De plant levert ruim pollen en nectar:

met groet,
hennie oes

-
- Contacteer:
Ja, dat is'm. Bedankt voor de afbeelding.
Ik ga de boer benaderen om volgend jaar phacelia-honing te winnen.
Groet, Jan
Ik ga de boer benaderen om volgend jaar phacelia-honing te winnen.
Groet, Jan
-
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Maar waarom taten ze die dan vallen ,moeten ze dat niet?
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Facelia is ook een veelvoorkomend ingrediënt in bloemweidemengsels, mogelijk hebben enkele mensen in de buurt een wild bloemenveldje gezaaid. Ik zaai ook jaarlijks een strookje en het is steevast een populair plantje voor de dames. Om nog maar te zwijgen van andere insecten.
Net als met andere pollen vallen er soms eens klompjes op de la maar ik heb nooit de indruk gehad dat dit doelbewust was, eerder pech.
Net als met andere pollen vallen er soms eens klompjes op de la maar ik heb nooit de indruk gehad dat dit doelbewust was, eerder pech.
-
- Imker sinds: 1996
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Goedeavond,
Op de schuiflade van één van m'n volken liggen donkergroene (op het zwarte af) stuifmeelbolletjes op de schuiflade. Ik kan in de omgeving niet achterhalen welke plant dit betreft. Hebben jullie een idee?
Wat me daarbij opvalt is dat het volk ernaast andere kleuren stuifmeel op de lade heeft liggen.
Alvast bedankt!
Gr, Johan
Op de schuiflade van één van m'n volken liggen donkergroene (op het zwarte af) stuifmeelbolletjes op de schuiflade. Ik kan in de omgeving niet achterhalen welke plant dit betreft. Hebben jullie een idee?
Wat me daarbij opvalt is dat het volk ernaast andere kleuren stuifmeel op de lade heeft liggen.
Alvast bedankt!
Gr, Johan