Heidedracht 2024
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2018
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
- Contacteer:
Heidedracht 2024
Goedeavond,
Ik ben vandaag op de heide geweest, en ze doet het enorm. Het erg natte weer t/m half Juli heeft de heide goed gedaan, en ze staat er dan ook prachtig bij.
Dan had ik nog een vraag:
In een week tijd hebben ze de honingkamer volgehaald. Ze zijn al bezig met verzegelen. Zou het nog zin hebben om er een tweede honingkamer op te zetten, al dan niet met nog wat voorbouw voor raathoning? Het duurt nog even voor de dracht afloopt, en het weer blijft nog even goed. Alvast dank.
Ik ben vandaag op de heide geweest, en ze doet het enorm. Het erg natte weer t/m half Juli heeft de heide goed gedaan, en ze staat er dan ook prachtig bij.
Dan had ik nog een vraag:
In een week tijd hebben ze de honingkamer volgehaald. Ze zijn al bezig met verzegelen. Zou het nog zin hebben om er een tweede honingkamer op te zetten, al dan niet met nog wat voorbouw voor raathoning? Het duurt nog even voor de dracht afloopt, en het weer blijft nog even goed. Alvast dank.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Heidedracht 2024
Er is een oud spreekwoord: nee heb je, ja kun je krijgen. 
Doen, die nieuwe honingkamer

Doen, die nieuwe honingkamer
!Hans.
-
- Contacteer:
Gisteravond erop gezet, was hart nodig, want ze waren al bezig met verzegelen. Ook de komende weken lijkt het weer mooi te blijven. Het resultaat gaan we zien, maar ik heb er wel vertrouwen in. Ik zal het nog laten weten.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Jel, heb je nog een honingKamer de tweede zal al vol zitten! Bedenk dat je dit nu mee maakt. Kan jaren duren voor je een grote heidedracht meemaakt.
!Hans.
-
- Contacteer:
Op dit moment heb ik geen uitgebouwde honingkamers meer staan helaas. Zou het nog zin hebben om er nog lege ramen tussen te hangen, en wat volle weg te halen? Ze staan er nog een anderhalve week, en het weer lijkt ook goed te blijven. Fijn dat je meedenkt, dank daarvoor.Hans van der Post. schreef: ↑zo 01 sep 2024, 20:36 Jel, heb je nog een honingKamer de tweede zal al vol zitten! Bedenk dat je dit nu mee maakt. Kan jaren duren voor je een grote heidedracht meemaakt.
Toegevoegd: Na het plaatsen van de tweede honingkamer ben ik niet meer wezen kijken. Kans is best aanwezig dat ie vol zit dus.
-
- Contacteer:
Voor velen een wel heel bijzondere oogst afgelopen weken.
Geplaats bij de Boekweit; geen Boekweithoning!
Op geen kilometers afstand geen Heide: de kast vol Heidehoning!
Maar dan als het - met moeite en veel kolben - er toch voor een gedeelte uitkomt: is het dan wel Heidehoning?
Mag het met die etikettering verkocht worden?
Heidehoning dient minimaal 35 – 45% (Calluna vulgaris) pollen te bevatten en een minimumpercentage van 1,15% Eiwitneerslag.
Bij twijfel de honing benoemen als Heidemelange-honing, maar beter is het om het door jullie plaatselijke keurmeester van de afdeling te laten beoordelen.
Iedere afdeling/vereniging heeft toch wel een gecertificeerde keurmeester in het ledenbestand?
Geplaats bij de Boekweit; geen Boekweithoning!
Op geen kilometers afstand geen Heide: de kast vol Heidehoning!
Maar dan als het - met moeite en veel kolben - er toch voor een gedeelte uitkomt: is het dan wel Heidehoning?
Mag het met die etikettering verkocht worden?
Heidehoning dient minimaal 35 – 45% (Calluna vulgaris) pollen te bevatten en een minimumpercentage van 1,15% Eiwitneerslag.
Bij twijfel de honing benoemen als Heidemelange-honing, maar beter is het om het door jullie plaatselijke keurmeester van de afdeling te laten beoordelen.
Iedere afdeling/vereniging heeft toch wel een gecertificeerde keurmeester in het ledenbestand?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast of Carnica
- Contacteer:
Hallo Gerard,
Wat je schrijft komt me bekend voor. Geen heide in de buurt, maar de honing komt erg slecht uit de ramen. Zou het ook van zonnebloemen kunnen komen? Die staan hier wel op enige honderden meter afstand. Erg fijne zoete smaak de geoogste honing.
Graag hoor ik jullie reactie.
Groet,
Marcel
Wat je schrijft komt me bekend voor. Geen heide in de buurt, maar de honing komt erg slecht uit de ramen. Zou het ook van zonnebloemen kunnen komen? Die staan hier wel op enige honderden meter afstand. Erg fijne zoete smaak de geoogste honing.
Graag hoor ik jullie reactie.
Groet,
Marcel
-
- Contacteer:
Moi Marcel,
In een straal van 5 - 6 km is bij jullie in Klazienaveen voldoende Heide te vinden.
Zonnebloem is "normaal" te oogsten/slingeren.
Deze is ook lichter van kleur dan de Heide.
In een straal van 5 - 6 km is bij jullie in Klazienaveen voldoende Heide te vinden.
Zonnebloem is "normaal" te oogsten/slingeren.
Deze is ook lichter van kleur dan de Heide.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.