Frames broed overzetten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Oldambtimker
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica F1
Contacteer:

Frames broed overzetten

Bericht door Oldambtimker »

Ik heb twee bijenkasten, waarvan 1 met 11 frames aan bijen en waarbij de koningin echt enorm actief is. Daarnaast heb ik nog een kast met een significant kleinere kolonie, misschien 6 frames aan bijen. Deze koningin is niet zo actief. Ook zie ik veel drone broed (op een specifiek frame) en dus ,meer dan een normale hoeveelheid, drones rondlopen.

De vraag: Kan ik een frame van de drukke kast kan plaatsen in de andere kast en de 'drone broed' frame eruit halen? En dan een leeg frame terugplaatsen in de drukke kast? Zou dit voor veel onrust zorgen of kan dit nog? Of zijn er andere ideeën? Hoor graag jullie ervaring hiermee.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Frames broed overzetten

Bericht door Hans van der Post. »

Heb je op de kalender gekeken? Daar staat 21 september, dan is het tijd om van de volken af te blijven en zeker geen ramen uit te wisselen!!
1 september is het tijd om rust rond de bijenvolken te hebben. Een bijenvolk is een levend wezen staat nu op de "winterstand". :?
!Hans.
Baru
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: Frames broed overzetten

Bericht door Baru »

Hey,

6 ramen broed is nog steeds voldoende om winter door te komen als ze eten hebben. Indien je q dood of darrenbroedig is of er eierleggende werksters zijn is je volkje op dit tijdstip quasi ten dode opgeschreven...

Als je niet zeker bent, zou ik nu voor rust opteren ;)

Heb zelf een volkje dat eind aug koningin verloren is, heb ze een raampje brias gegeven en verder winter ik ze in met de hoop dat er nog een mooie nazomer komt. Maar ik verwacht er weinig van.

Momenteel dus best dat je de volkjes met rust laat. Focus op het sterke volkje.
You make your own paradise
Plaats reactie