Beste imkers,
Helaas is het met een ingewinterd volk niet goed gegaan. De Q was weg.
Nu heb ik veel raat met suikerwater. Kan ik die bewaren om bijvoorbeeld in het voorjaar bij te voeren?
Ik lees iets over een diepvrieskist maar die heb ik niet. En bewaren met ijsazijn lijkt me ook geen goede oplossing.
Of moet ik ze gewoon weg doen. Graag jullie advies.
Met vriendelijke groet, Kris
Raat met suikerwater bewaren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Re: Raat met suikerwater bewaren
De beste plaats om deze te bewaren is op een gezond volk plaatsen .
In de lente kan je dan verder zien wat je er mee doet .
In de lente kan je dan verder zien wat je er mee doet .
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
NIET op een volk zetten. Die exstra bak met voer kost veel energie wat aan het volk wordt ontrokken. Beter is de bak met voer in ze geheel in plastiek in te pakken en koel weg te zetten! (schuur)
!Hans.
-
- Imker sinds: 1960
- Contacteer:
Hans , dat zal reuze meevallen .Hans van der Post. schreef: ↑zo 13 okt 2024, 13:12 NIET op een volk zetten. Die exstra bak met voer kost veel energie wat aan het volk wordt ontrokken. Beter is de bak met voer in ze geheel in plastiek in te pakken en koel weg te zetten! (schuur)
De bijen verspanderen hun energie in het verwarmen van de tros , verder niet , en je overtollig voer is hier beter bewaard dan in je schuur .
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hallo,
Vorig jaar zo rond de kerst heb ik van een bevriende imker die die veel uitval had door varroa +/- 300 voerramen overgenomen.
Ik heb in een houten krat van 2x1x1 meter wat balkjes gemaakt zodat ik de raampjes kon ophangen in 3 lagen.
Deksel erop en in de schuur bewaard. Alle ramen waar ook maar iets broed inzat heb ik niet gebruikt en omgesmolten.
In het voorjaar en begin zomer heb ik alle voerramen in jonge volkjes kunnen gebruiken en nog wat andere imkers kunnen helpen zonder dat er gisting is opgetreden.
Ruim wel je bebroede ramen op zodat je geen wasmot krijgt en de rest gaat vanzelf.
Succes Ger
Vorig jaar zo rond de kerst heb ik van een bevriende imker die die veel uitval had door varroa +/- 300 voerramen overgenomen.
Ik heb in een houten krat van 2x1x1 meter wat balkjes gemaakt zodat ik de raampjes kon ophangen in 3 lagen.
Deksel erop en in de schuur bewaard. Alle ramen waar ook maar iets broed inzat heb ik niet gebruikt en omgesmolten.
In het voorjaar en begin zomer heb ik alle voerramen in jonge volkjes kunnen gebruiken en nog wat andere imkers kunnen helpen zonder dat er gisting is opgetreden.
Ruim wel je bebroede ramen op zodat je geen wasmot krijgt en de rest gaat vanzelf.
Succes Ger
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Contacteer:
Dank voor jullie meedenken!