Waar zet ik mijn kast neer ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
l'apiculteur
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Waar zet ik mijn kast neer ?

Bericht door l'apiculteur »

Waar zet ik mijn kast / kasten neer ?

Wat is de ideale plek voor mijn bijenkasten ?
Misschien een echte beginnersvraag.

Ik heb een grote tuin, 1000+ m² verdeeld in 4 kleine veldjes gescheiden door een heg.
Er staan meerdere grote bomen (Acacia, Linde, tamme kastanje enz.)
We willen nog iets van een groentetuin en bloementuin aanleggen.
Alleen aan de voorkant loopt een doorgaande weg waar het autoverkeer 70 km/h mag rijden..

Daarnaast mogen de kasten ook in het omliggende 2 hectare weiland staan,
omringd door oude ijken en struiken.

Nu wil ik het de bijenvolken niet te moeilijk maken, waar let ik dan op?
Schaduw en zonnestand (welk deel van de dag)
En aan welke kant zet ik de vliegopening ? (regen / wind, of juist lekker in de zon)
(kun je dat onderbouwen?)

Als je meerdere volken hebt, is clusteren goed voor de bijen?
Of toch verspreiden (50m tussen de kasten),
misschien minder makkelijk voor mij maar beter tegen verspreiden van ziekten.

Is er nog iets om Aziatische hoornaars te misleiden ?

Alvast bedankt voor jullie visie
Vivre en France - maar geboren in Nederland
Baru
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: Waar zet ik mijn kast neer ?

Bericht door Baru »

Hehe, dit is een onderwerp waar je oeverloos over kan discussiëren. Dus van mij krijg je geen "zo best, dit mag niet" etcetera.

Persoonlijk doe ik dit:

Ik heb een beperkt aantal kasten. Voor praktische overweging zet ik ze zo dicht als kan bij mijn huis, want iemand moet de volle honingzolders af en toe verplaatsen. Twee plekken met elk 3 kasten , want ik heb de luxe van veel weiland achter onze tuin en een goede verstandhouding met de eigenaar van dat weiland.

Mijn kasten staan met de vliegopening georiënteerd op zuid/zuidoost.

Ze staan ook steeds onder een loofboom vlakbij wat struikgewas want dat beschermt tegen wind. De boom zorgt voor schaduw op het heetst van de dag, maar laat zon door in de winter. Ik heb ze op een bok staan, werkt beter voor te werken en je hebt een beetje isolatie naar de grondkoude en vochtigheid. T gras voor mijn kasten mag heel hoog komen, ik heb de indruk dat het hoornaars hindert. Maar er zijn ook een hoop commerciële opties beschikbaar...
Moet al dit? Ik denk het niet. Maar zo werkt goed voor mij (en mijn bijtjes)
You make your own paradise
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Waar zet ik mijn kast neer ?

Bericht door Fish »

Ik zou even oppassen met de vliegroute, als je ze bij de groentetuin of bloementuin wilt zetten. Dit kan overlast geven als iemand er aan het werk is. Eigenlijk is dit qua plaatsing het grootste probleem waar je rekening mee moet houden, die overlast. Dat wordt dan óf de kasten zo plaatsen, dat er niet of nauwelijks iemand in de aanvliegroute loopt (laten we zeggen 5-10m voor de kast) óf een barrière (heg, hek, muur of iets dergelijks) van zo'n 2m hoog voor de kast zetten zodat de bijen omhoog worden geforceerd.

50m spreiden is voor de bijen beter. Maar of het daadwerkelijk een waarneembaar effect heeft op ziektes om kasten te spreiden, dat durf ik niet te zeggen. Als je gelijktijdig je volken behandeld tegen varroa, dan is herbesmetting door vervlieging veel minder aan de orde. Andere ziektes zou ik mij (mbt vervlieging) weinig zorgen om maken. Ik denk dat voor mij persoonlijk het praktische zou overwinnen, 50m spreiden is erg vervelend voor de imker met zware honingkamers, materiaal en continu lopen. Even een raampje omwisselen tussen kasten wordt al een uitdaging.

Je wilt schaduw in de zomer, zon in de winter. Maar dat is lastig, denk ik.

Over de plaatsing met betrekking tot de windrichting is al vele malen gesproken, zie bijvoorbeeld viewtopic.php?t=27302 of gebruik de zoekfunctie.

Bij de weg neerzetten lijkt mij het meest praktisch qua ruimtegebruik, alleen heb je risico op trillingen van het wegverkeer. Dat zou je even moeten checken, maar bij een 70 km/h weg zou ik het risico misschien niet nemen.

Hoornaars heb ik persoonlijk gelukkig nog geen last van, heb helaas geen tips.
Plaats reactie