Hallo Allemaal,
wat gebruiken jullie onder de dekplank?
wat ik veel tegenkom is een stuk transparant plastic. Ja, mooi om volk te kunnen zien maar niet ademend en binnen de kortste keren niet doorzichig meer.....
Zat zelf te denken aan een wasdoek. (dit heeft mijn natuurbouwkast ook)
maar.... hoe die te maken?
zat zelf te denken aan kaasdoek en die dan met bijenwas te behandelen.
Op WWW allerlei werkwijzen die uitgaan van een warme doek (in de oven) en dan gesmolten bijenwas erover heen kwasten aan beide kanten.
Leuk voor een enkele doek maar niet voor veel doeken.
is er een handigere manier om katoenen doek te doordrenken met bijenwas?
doek om kast af te dekken (wasdoek)
-
- Imker sinds: 2020
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: doek om kast af te dekken (wasdoek)
Als je een houten dekplank hebt, waarom wil je er iets onder leggen? Het hout ademt. Isolatie kan er boven. Is volgens mij gewoon de gouden standaard.
Ik denk dat het merendeel niks onder de dekplank heeft.
En over de plastic plaat. Blijft voldoende transparant om een inschatting van sterkte en voergebruik te maken. Je moet de plaat ook (in de winter) niet onder een dekplank leggen, dat komt de isolatie niet ten goede.
Ik denk dat het merendeel niks onder de dekplank heeft.
En over de plastic plaat. Blijft voldoende transparant om een inschatting van sterkte en voergebruik te maken. Je moet de plaat ook (in de winter) niet onder een dekplank leggen, dat komt de isolatie niet ten goede.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Ik heb zelf niets liggen, tussen de dekplank en het volk. Als ik met doeken werk tijdens het imkeren, dan plaats ik deze na het afnemen van deksel en dekplank. Zouden ze een doek/wasdoek ook niet gewoon wegvreten als deze er permanent ligt?
-
- Imker sinds: 1968
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
De bovenkant onder het deksel had ik een plastiek folie liggen, ik ben daar mee gestopt omdat de bijen er soms gaatjes in knaagden.
Met plexiglas hebben ze geen kans en het is goed doorzichtig.
In de winter hoef je alleen het deksel er af te halen om het volk te controleren de bijen worden niet gestoord.
Met plexiglas hebben ze geen kans en het is goed doorzichtig.
In de winter hoef je alleen het deksel er af te halen om het volk te controleren de bijen worden niet gestoord.
In de herfst en winter zijn mijn ramen afgedekt met een stevige lap canvas (tentzeil kwaliteit), de bijen propoliseren het doek volledig waar wel waterdamp doorheen kan, een wasdoek zal geen vocht meer doorlaten vrees ik.
Boven het doek plaats ik een lege romp met 2 jutte zakken met schapenwol erin als isolatie, het condensatiepunt bevind zich dan in de bovenste helft van de lege romp. Het heeft geen zin een damp-open cover te gebruiken als je erbovenop een dichte isolatieplaat legt hé.
Van zodra er honingzolders op staan dek ik wel weer af met de klassieke tafeldoekfolie.
Boven het doek plaats ik een lege romp met 2 jutte zakken met schapenwol erin als isolatie, het condensatiepunt bevind zich dan in de bovenste helft van de lege romp. Het heeft geen zin een damp-open cover te gebruiken als je erbovenop een dichte isolatieplaat legt hé.
Van zodra er honingzolders op staan dek ik wel weer af met de klassieke tafeldoekfolie.
-
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik gebruik een transparante plexiglas plaat onder mijn deksel. Om zo makkelijk en snel zonder warmteverlies een kijkje te nemen. Over de deksel tot ongeveer halverwege de bovenste broedkamer heb ik dan in de winter een soort van tweede deksel van 2 cm dik waterdicht gemaakt piepschuim dat klappen van vallende takken (boslocatie) kan opvangen en isoleert. Of ik heb er een houten dekplank op met daarin een gat ter grootte van een bijenuitlaat waar een plexiglas plaatje op ligt. Beide opties werken goed.
Ik begrijp dat je door een plexiplaat, zonder warmteverlies, de wintertros kan zien.
Misschien een domme vraag?
Maar waarom zou iemand in de winter een kijkje willen nemen in de bijenkast? Wat is het voordeel hiervan?
Misschien een domme vraag?
Maar waarom zou iemand in de winter een kijkje willen nemen in de bijenkast? Wat is het voordeel hiervan?
-
- Imker sinds: 2020
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Er zijn er vast meer, maar voor mij in ieder geval het volgende:
Je ziet de positie in de kast. In een echt strenge winter bewegen ze van voor naar achteren om het voer te consumeren. Tros tegen de achterkant aan betekent bijvoeren!
Je ziet òf ze op tros zitten. Als je ze op een matig warme dag door de kast ziet gaan door het plexiglas, weet je dat ze voer aan het verplaatsen zijn. Dat helpt ook in te schatten tegen verhongering.
Grootte van het cluster is in te schatten zonder verstoring.
Bij twijfel of ze nog leven hoeven de bijen niet gestoord te worden.
Je ziet de positie in de kast. In een echt strenge winter bewegen ze van voor naar achteren om het voer te consumeren. Tros tegen de achterkant aan betekent bijvoeren!
Je ziet òf ze op tros zitten. Als je ze op een matig warme dag door de kast ziet gaan door het plexiglas, weet je dat ze voer aan het verplaatsen zijn. Dat helpt ook in te schatten tegen verhongering.
Grootte van het cluster is in te schatten zonder verstoring.
Bij twijfel of ze nog leven hoeven de bijen niet gestoord te worden.