Hoi!
Afgelopen jaar heb ik de beginnerscursus gevolgd en heb ik twee kasten in mijn tuin geplaatst. 1 volkje van de cursus, 1 volk gekocht. Tijdens een mooie dag van een week of twee geleden, zag ik maar uit 1 kast reinigingsvluchten vertrekken. De andere kast goed in de gaten gehouden, maar er leek geen enkel leven in de kast aanwezig te zijn. De kast open gemaakt, helaas alle bijen dood. Het gaat om een volkje die ik gekocht heb in september.
Op de ramen lijkt een vorm van vergisting te hebben plaats gevonden, er lijken druppels door de verzegening te komen.
Kan dat kloppen? En zo ja, hoe had ik dit kunnen voorkomen? De andere kast heeft exact hetzelfde voer gehad; hoe kan het dat die kast nog wel lijkt te functioneren?
Kan ik de ramen nog een keer gebruiken bij een nieuw volk? Of blijven ze doorgisten?
Alvast bedankt voor meedenken!
Groeten, BeeBos
Vergisting voer?
Moderator: Hans van der Post.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Vergisting voer?
Vergisting in gesloten cellen is eigenlijk wel een apart iets, immers is het vochtgehalte van de honing/voer omlaag gebracht voordat het werd verzegeld. In de regel gaat dat niet zo snel gisten. Ik herken ook niet meteen het beeld wat je schetst, voer dat door de verzegeling heen komt. Zou het misschien roof geweest kunnen zijn?
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De vraag is zowiezo of er sprake is van vergisting is.
Het lijkt erop dat het volk dood (lees verdwenen) en de oveergebleven raten, vocht aantrekgken (dus geen gisting).
Voorbeeld van gewoon pech gehad, dan niet voorkomen had worden.
Zeker niet nu 2 volken gelijk behandeld zijn.
Zelf gebruik ik de voorraad ramen voor starters/zwermen in het voorjaar.
Tot nu toe probleemloos.
Dus bewaren in in het voorjaar en t.z.t. teruggeven.
Groer'n, Jacques
Het lijkt erop dat het volk dood (lees verdwenen) en de oveergebleven raten, vocht aantrekgken (dus geen gisting).
Voorbeeld van gewoon pech gehad, dan niet voorkomen had worden.
Zeker niet nu 2 volken gelijk behandeld zijn.
Zelf gebruik ik de voorraad ramen voor starters/zwermen in het voorjaar.
Tot nu toe probleemloos.
Dus bewaren in in het voorjaar en t.z.t. teruggeven.
Groer'n, Jacques
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dat is vrij normaal bij een volk welke waarschijnlijk al enkele maanden dood is . na het doodgaan gelijk de ramen met overgebleven voer droog en koel opslaan .