Fish schreef: ↑di 04 mar 2025, 10:31
Tóch zou ik je aanraden om een cursus te doen. Theorie en dergelijke kom je vast wel uit, maar het praktijk gedeelte was voor mij onmisbaar. Een alternatief is eventueel meelopen met een mentor of iets dergelijks. Er komt zo ontzettend veel op je af, die eerste paar keer in de kast. Voor mij was die cursus het meer dan waard. Al verschilt het misschien per locatie, hoor ook wel eens slechte ervaringen over cursussen. Maar praktijkervaring hecht ik veel waarde aan.
Qua bevruchting, onze (honing)bijenvolken vliegen erg ver, kijk ook eens of er al imkers in jouw omgeving zijn. Daarnaast is het, juist doordat ze zo ver vliegen, misschien zo dat ze jouw eigen tuin niet als enige dracht gebied hebben, en mogelijk zelfs geheel overslaan. Ik las dat je ook met wilde bijen bezig ben, deze blijven wat lokaler en is mogelijk ook interessant om uit te zoeken. Zoek dan vooral op of je een bepaald type bij wilt aantrekken, en welke omstandigheden deze nodig hebben. Ik kreeg bijvoorbeeld wolbijen in de tuin na het planten van ezelsoor, vond ik fantastisch. Wil je dit een stapje verder brengen, kijk dan eens naar de rode lijst van bijen en kijk eens of je een van deze soorten kan ondersteunen. Niets ten nadele van honingbijen, metselbijen of aardhommels, maar deze zijn er zat. Kijk vooral naar je lokale flora/fauna en doe geen gekke dingen met springbalsemien of berenklauw en dergelijke soorten.
Hoi,
Ik begrijp absoluut dat de gedachte van een cursus wenselijk is, zij het slechts dat ik dit jaar daar niet aan toe ga komen. Voor volgend jaar een eenmaal goed gesetteld op mijn nieuwe plek lijkt het mij een uitstekende keuze en gedachte om dat wel te doen. Het is dus puur dat ik geen persoonlijke kast/korf zal hebben dit jaar en de leerervaring dan niet in praktijk kan omzetten. Voor nu is het dus internet en boeken doorlezen.
Mits het BD-Imkeren niets met vage spirituele zaken te maken heeft, ga ik contact met hun opnemen om te kijken of zij mij daarbij kunnen helpen. Helaas zit er niets in de weide omgeving van mij en kan ik dus niet even langswippen om mijzelf te laten informeren op dit moment. Maar gezien de ruime tijd wat ik heb maak ik mij daar geen zorgen over en kan begin volgend jaar dan rustig heen gaan als ikzelf ook wat meer kennis heb opgedaan.
De honingbij en specifiek volk ben ik nog niet mee bezig, dat heeft voor mij geen prioriteit en als ik honing wil dan koop ik wel een potje bij de imker. De wilde soorten spreekt mij dan juist wel aan en dat is ook waarin ik mij wil gaan verdiepen, dat is waar mijn voorliefde ligt en zie het als een groter geheel van "natuurlijk" leven (En ja ik gebruik gewoon diesel in de auto en ben geen hippie met een intense liefde voor de natuur). Wat ik heb gevonden in mijn directe omgeving zijn i.d.d. de soorten die er in overvloed zijn volgens de lijsten, dus ben blij dat je mij daar op attendeert en heb gekeken wat er zoals is.
Ik denk dat ik voor mijzelf dus nog niet helemaal duidelijk heb of ik mijzelf als imker zie of natuurliefhebber die iets met bijen en aanverwanten doet. Imkeren is mijn beleving het bewust houden van bijen voor honingproductie, maar wellicht is imkeren ook de natuur helpen met ondersteuning ten bate van bijen.
PS: Wat betreft korven ga ik wel een aantal experts raadplegen, dit zie ik mij niet zelf leren via internet of boeken en is voor wat ik ervan heb begrepen ook behoorlijk moeilijk en met vele gevolgen wat nadelig kan zijn. Ik wil dus niet denken dat ik het allemaal wel even ga doen zonder moeite en wil de tijd nemen om het goed te begrijpen zodat ik weet waar ik straks aan ga beginnen.
Deze persoon heeft wel mooie filmpjes online staan
https://www.youtube.com/watch?v=c6hi6XVnXGA, ik ga dat allemaal rustig doornemen en leren, en dan kijken of die persoon ook op een forum zit of eventueel een cursus geeft die ik kan volgen (uitgaande dat hij dan ook korven zelf gebruikt). Heb ik mooi het hele jaar de tijd om alles te bouwen voor een toren, en eventueel een x aantal losse koven voor in de natuur als dat kan, maar zoals gezegd moet ik dat nog allemaal leren van wat mogelijk is en hoe het in zijn werk gaat. Edit: Ik zie nu dat Bart een moderator van dit forum is lol, ben de korven sectie aan het afspeuren.