Ik ben vrij zuinig met geven van voer tijdens het inwinteren, ca 5 kg voor een klein volk, 10 kg voor een groot volk.
Dit gaat altijd goed, maar ik vraag me af of volken hun voorjaarsgroei afstemmen op de nog aanwezige hoeveelheid voer
In het voorjaar.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Mvg Thomas
Inwinteren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2018
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
- Contacteer:
Re: Inwinteren
Ik denk het niet. Tenminste, als ik nu naar mijn eigen waarnemingen kijk. De bijen hebben me vandaag verbluft achter gelaten. Toen ik op 8 Maart de eerste controle deed ging was er helemaal niet zoveel voer aanwezig, maar had toch ieder volk 3 a 4 en soms 5 ramen broed. Nu hebben ze met een paar weken vliegweer de hele broedkamer volgesleept met stuifmeel en nectar. Het broednest zit nog steeds op 4 ramen. Meer ruimte is er niet. Vanavond aan beide kanten in de broednesten een raam kunstraat ingehangen. Nu hoop ik dat dat wel broedramen worden, en dan komen die broednesten op 6 ramen te zitten. Ook heb ik bovenop deze volken een honingkamer, wel met kunstraat, gezet zonder moerrooster. We gaan het wel zien hoe het afloopt. Bouwen kunnen ze genoeg. Mijn idee is meer dat bijen reageren op dracht i.p.v. de hoeveelheid voer. Op het voer reageren ze pas op het moment dat de laatste druppel is aangebroken. Tot die tijd houden ze gewoon hun broednest in stand, tenzij zoals bij sommige rassen en genen de dracht verminderd.PJThomas schreef: ↑do 27 mar 2025, 19:00 Ik ben vrij zuinig met geven van voer tijdens het inwinteren, ca 5 kg voor een klein volk, 10 kg voor een groot volk.
Dit gaat altijd goed, maar ik vraag me af of volken hun voorjaarsgroei afstemmen op de nog aanwezige hoeveelheid voer
In het voorjaar.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Mvg Thomas
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Inwinteren
Complexe vraag, zou je dan bijvoorbeeld simpelweg 2 á 3 volle honingkamers kunnen plaatsen om het volk te stimuleren? En zo ja, kan je dan misschien ook het volk voor de gek houden met blokramen? En stel dat dit effect er misschien minimaal is, zou het dan een waarneembaar verschil geven? Hoe test je dat?
Kortom, ik zou het niet weten. Mijn gevoel zegt om een zodanige hoeveelheid te voeren, dat het volk de winter haalt, en om dit effect verder te negeren voor zover het er al is. Volksgrootte en inkomend nectar/stuifmeel lijkt mij een grotere significantie te hebben op voorjaarsontwikkeling.
Kortom, ik zou het niet weten. Mijn gevoel zegt om een zodanige hoeveelheid te voeren, dat het volk de winter haalt, en om dit effect verder te negeren voor zover het er al is. Volksgrootte en inkomend nectar/stuifmeel lijkt mij een grotere significantie te hebben op voorjaarsontwikkeling.