Zwermverhindering zonder aflegger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
BrianE
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 0
Contacteer:

Zwermverhindering zonder aflegger?

Bericht door BrianE »

De lente is in volle gang en mijn volken gaan als een razende, 3 volken op spaarkasten en 2 op 2 BK.
Gisteren heb ik een volk gehad waarvan er al een tweetal gesloten zwermcellen aanwezig waren. Vroeg? tja helaas, vorig jaar ook medio april al een zwerm gemist van dit volk.
Daar ik van dit volk niet per se een aflegger vwens heb ik een raam met broed met koningin eruit gehaald en tijdelijk in een observatie kast gedaan met een afgeslagen bijen erbij. Een experiment maar wellicht kan ik hier even tijdelijk mijn koningin op de reserve bank zetten voor als het in het productie volk mis gaat.
Mijn andere kast (2 BK sinds 3 dgn) heeft veel speeldoppen afgezet en hier zal ik eerdaags ook zwermverhindering moeten toepassen. (eerst alle doppen verwijderd in de hoop wat uitstel te krijgen)
Maar nu is de vraag, wat doe ik met de koningin. Ik heb geen interesse in een aflegger van dit volk, dus de koningin ruimen lijkt me een optie. Echter moet ik het volk doen? Ook uitdunnen? Of kan ik dit zo laten zonder gevaar voor een tweede zwerm zodra de nieuwe Q erin komt en een vrij groot volk direct heeft?

Daarnaast een tweede vraag. Bij beide bakken zijn er respectievelijk 2 wkn terug en 3 dgn terug een extra BK eronder gezet met enkel bouwraat daar ze beiden op 9 a 10 straten zaten. De uitbouw is nu gestagneerd vanwege andere prioriteiten. Echter weer en dracht gaan zo meteen los hier in de Betuwe. Haal ik de BK weg en zet ik er een HK op.....en ga ik over op 1 bak imkeren of laat ik de BK staan en komt dat wel omdat ik de volken niet hele erg heb verkleind.

Ik kon nergens info vinden over het wegnemen van enkel de Q in een volk bij het niet willen uitbreiden van mijn volken.

Hartelijk bedankt voor het meedenken.
Japs
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zwermverhindering zonder aflegger?

Bericht door Japs »

Door middel van een zgn. "demaree" kun je binnen een volk de indruk geven dat er een zwerm is geweest, terwijl het volk in zn geheel in de kast blijft. Ik heb het 2 jaar terug met succes op 1 volk toegepast. Vorig jaar door omstandigheden niet aan toegekomen. Dit jaar wil ik het toepassen op alle volken waar vorig jaar de moer is gewisseld. Dan kan ik terug berichten met wat meer ervaring.
https://youtu.be/mQ6CE8nCbHQ
Hier een video met enkel de handeling.
https://youtu.be/FQ36Na-NTQo
In deze video wordt er over de voordelen gepraat. Voornamelijk dat het volk altijd op haalkracht is. Ook raatvernieuwing met eenbaksimkeren is m.i. een groot voordeel.
Japs
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zwermverhindering zonder aflegger?

Bericht door Japs »

Alternatief is trouwens gewoon een aflegger maken en in het najaar verenigen. Maar daar moet je dan de ruimte wel voor hebben.
Heb het trouwens ook eens toegepast in een volk van een collega waar alles schots en scheef met natuurbouw was uitgebouwd. Dat was wel laat in het jaar (eind juli geloof ik) en dus eerder met doel raatvernieuwing dan als zwerm-onderdrukking.
Plaats reactie