Waar vliegen de bijen op in 2025
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1968
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
Waar vliegen de bijen op in 2025
Vandaag 5 februari vlogen mijn bijen op de winterheide en op een enkele crocus.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen op in 2025
Mooi weer vandaag. Bij de bijen geweest voor vlieggat controle. Bijen hebben druk. Sommige komen terug met dikke klompjes stijfmeel. Hazelaar en krokussen zijn in de bloei. Ik ben tevreden. Geen verliezen 

-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Ook op de 53ste breedtegraad sloot de zon de 31 ste dus laatste dag van maart 2025 om streeks
20 uur af.
Er werd matig gevlogen op de rijkelijk bloeiende witte kerspruimbloempjes,
maar de droge wind zat in de voorbije, voor bijen ongunstige week, in de verkeerde hoek.
Ook voor de Aardhommels was de winterjas nog nodig om bijenbroed warmte houden,
zowel het hare als dat van de honingbijkoningin in het zorglab . van de koninginnetelers.
Op de knalgele Chinese klokjes heb ik geen bij gezien, ook al bloeien ze nog volop. ; De wind
komt morgen dinsdag 1 april uit Oost ,dus mogen we blij zijn dat de voorkant van de kasten nog 13 graden kan worden .
als die op het Zuid-Oosten gericht staan.
Misschien waagt zich de eerste golf babybijen-boomers
van 3 weken geleden, buiten de deur.
Het is nog geen half april. W e mogen nog niet de volken bloot stellen aan onze niieuws -gierigheid
en die van onze beambten. Zj.
20 uur af.
Er werd matig gevlogen op de rijkelijk bloeiende witte kerspruimbloempjes,
maar de droge wind zat in de voorbije, voor bijen ongunstige week, in de verkeerde hoek.
Ook voor de Aardhommels was de winterjas nog nodig om bijenbroed warmte houden,
zowel het hare als dat van de honingbijkoningin in het zorglab . van de koninginnetelers.
Op de knalgele Chinese klokjes heb ik geen bij gezien, ook al bloeien ze nog volop. ; De wind
komt morgen dinsdag 1 april uit Oost ,dus mogen we blij zijn dat de voorkant van de kasten nog 13 graden kan worden .
als die op het Zuid-Oosten gericht staan.
Misschien waagt zich de eerste golf babybijen-boomers
van 3 weken geleden, buiten de deur.
Het is nog geen half april. W e mogen nog niet de volken bloot stellen aan onze niieuws -gierigheid
en die van onze beambten. Zj.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het lijkt wel dat zij op gras vliegen , maar zij zijn zo zwaar beladen dat er behoorlijk wat bijen voor de kast in het gras landen en vervolgens de kast ingaan . Waar zij dit stuifmeel vandaan hebben weet ik niet deze volken staan in mijn achtertuin .
-
- Contacteer:
Het was vandaag een top dag voor de bijen met schitterend mooi weer.
De pruimenbomen staan volop in bloei bij mijn huis en de bijen hebben de dracht dichtbij.
Iets verderop staat een lange rij met krenten struiken ook prachtig te bloeien en zo ook de paardenbloemen.
Ook de wilgen geven nog steeds nectar en stuifmeel er staan hier veel wilgen.
De pruimenbomen staan volop in bloei bij mijn huis en de bijen hebben de dracht dichtbij.
Iets verderop staat een lange rij met krenten struiken ook prachtig te bloeien en zo ook de paardenbloemen.
Ook de wilgen geven nog steeds nectar en stuifmeel er staan hier veel wilgen.
-
- Contacteer:
Na een rondje fietsen om het park waar ik woon zie ik veel soorten wilgen staan.
De bijen komen daarom met veel geel stuifmeel binnen.
Ook de Spaanse aak voor mijn huis is gaan bloeien wat later als in andere jaren.
Er komt veel nectar in de kast want er bloeit nog van alles.
Volgende week komt de fruitteler de kasten ophalen voor de bestuiving, de volken zijn nagekeken en zien er goed uit.
De bijen komen daarom met veel geel stuifmeel binnen.
Ook de Spaanse aak voor mijn huis is gaan bloeien wat later als in andere jaren.
Er komt veel nectar in de kast want er bloeit nog van alles.
Volgende week komt de fruitteler de kasten ophalen voor de bestuiving, de volken zijn nagekeken en zien er goed uit.
- l'apiculteur
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Vliegen bijen of insecten niet op laurier ?
Vivre en France - maar geboren in Nederland
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Van een vandaag geschiedde blijde gebeurtenis maak ik jullie deel .. Er is mij de eerste zoon geboren, zich buiten de kast wagend, DAR genoemd.
Het is wel wat aan de vroege kant van het jaar. Toch meen ik ook dochters te zien van de koningin waar ik mijn hart aan heb verpand .Zowel de DAR als de DOCHTERS zijn ditvoorjaar ontpopt.
Er zijn ook nog wat winterbijen op verkenning of er kasten in de omgeving door de stormen in februari zijn omgewaaid en verregend of die bij mij nog resten voer bevatten.
Zulke kasten kunnen als houten boomholten betrokken worden als nestelholte voor een zwerm.
Het is een teken van voorspoedig komend , dus vroeg gezwerm in mei,
zj. 
Het is wel wat aan de vroege kant van het jaar. Toch meen ik ook dochters te zien van de koningin waar ik mijn hart aan heb verpand .Zowel de DAR als de DOCHTERS zijn ditvoorjaar ontpopt.
Er zijn ook nog wat winterbijen op verkenning of er kasten in de omgeving door de stormen in februari zijn omgewaaid en verregend of die bij mij nog resten voer bevatten.
Zulke kasten kunnen als houten boomholten betrokken worden als nestelholte voor een zwerm.
Het is een teken van voorspoedig komend , dus vroeg gezwerm in mei,

-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
- Contacteer:
Hoe heb je dat gezien, die wintertijden op verkenning? Hoe herken je haar, de winterbij? Hoe herken je dat ze op verkenning is? Dat volken vroeg zullen zwermen dit jaar, dat kan ik me wel voorstellen. Volken zijn al zo groot!
-
- Contacteer:
De bijen staan sinds maandag in de fruitbomen een prachtig gezicht al die bloeiende bomen.
Tegen de avond heb ik er nog een extra honingkamer op gezet, maar wat mij opviel dat in een honingkamer de raten keurig uitgebouwd waren met
wasplaten van 5.4 mm.
Niks bijzonder zou je zeggen maar mijn volken staan allemaal op 4.9 mm cel wijdte en bouwen dit meestal netjes uit.
Anders gezegd de bijen geboren uit 5.4mm kunnen geen raat van 4.9 mm bouwen want dat wordt een puinhoop.
Wat ik schrijf heb ik geconstateerd bij 1 volk.
.
Tegen de avond heb ik er nog een extra honingkamer op gezet, maar wat mij opviel dat in een honingkamer de raten keurig uitgebouwd waren met
wasplaten van 5.4 mm.
Niks bijzonder zou je zeggen maar mijn volken staan allemaal op 4.9 mm cel wijdte en bouwen dit meestal netjes uit.
Anders gezegd de bijen geboren uit 5.4mm kunnen geen raat van 4.9 mm bouwen want dat wordt een puinhoop.
Wat ik schrijf heb ik geconstateerd bij 1 volk.
.