Ik kan gratis 5 larfjes krijgen via een vereniging. Ik wil deze larfjes verdelen over twee hopeloos moerloos gemaakte afleggers (geen starter). Meer dan 2 koninginnen verwacht ik niet nodig te hebben.
Nu vind ik een teeltraam een beetje overdreven voor 2 a 3 larfjes per volk. Kan ik ze ook met bijvoorbeeld wat gesmolten was aan een toplat of onderlat vastmaken van een leeg hk of bk raam? Of kan ik een stukje raat uitsnijden en ze daar tussen plakken? Wat is het beste en maakt onder- of bovenaan nog uit?
Bedankt.
Kleinschalige Q teelt, overlarven
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Kleinschalige Q teelt, overlarven
Een hopeloos moerloos gemaakte aflegger, klinkt voor mij toch als een starter. Daarom is 2 volkjes misschien al wat veel en zou je voor 5 doppen makkelijk met één volkje af kunnen. Of was je misschien van plan de moeren in te laten lopen in het volk? Met maar 2 a 3 doppen per volk zou ik dan toch bang zijn dat het mislukt. Als ik zelf teel dan gaat er toch wel erg vaak iets mis, en zou ik 5 doppen voor 2 moeren te weinig vinden. In het slechtste geval zit je dan met een hopeloos moerloos volk voor een langere tijd, waardoor je kans maakt op leggende werksters. Maar goed, dat was je vraag niet.
Je kan de doppen hangen waar je wilt, als het maar niet in de een verlaten hoekje is of iets dergelijks. Normaal hang ik gesloten doppen midden in het broednest tussen gesloten broed, waar de verzorgende bijtjes aan het werk zijn of althans de plek waar het broed wordt warmgehouden. Maar dat zal jij met deze methode niet hebben.
Als jij eenvoudig de dopjes aan een top of onderlat kunt hangen is dat prima, al kan het niet veel eenvoudiger dan die Nicot houdertjes, denk ik. Zoveel stelt een teeltraam nou ook weer niet voor. Even met 2 punaises een nicothoudertje vast zetten aan een raampje en je bent klaar. Misschien een moerroostertje aan één zijde om de bouwdrift tegen te gaan, voor de zekerheid. Dus dat je een teeltraam overdreven vindt, ben ik het niet helemaal mee eens.
Je kan de doppen hangen waar je wilt, als het maar niet in de een verlaten hoekje is of iets dergelijks. Normaal hang ik gesloten doppen midden in het broednest tussen gesloten broed, waar de verzorgende bijtjes aan het werk zijn of althans de plek waar het broed wordt warmgehouden. Maar dat zal jij met deze methode niet hebben.
Als jij eenvoudig de dopjes aan een top of onderlat kunt hangen is dat prima, al kan het niet veel eenvoudiger dan die Nicot houdertjes, denk ik. Zoveel stelt een teeltraam nou ook weer niet voor. Even met 2 punaises een nicothoudertje vast zetten aan een raampje en je bent klaar. Misschien een moerroostertje aan één zijde om de bouwdrift tegen te gaan, voor de zekerheid. Dus dat je een teeltraam overdreven vindt, ben ik het niet helemaal mee eens.
-
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Dank voor je uitgebreide antwoord. Mijn doel is van 2 naar 4 volken te gaan. In de hoofdvolken zal dus nog broed blijven, mocht het aannemen in de afleggers mislukken dan kan ik nog broed overhangen maar ben ik de larfjes natuurlijk kwijt. Als de bruidsvlucht mislukt duurt het moerloos zijn langer en dat zou inderdaad lastiger kunnen zijn. Ik wilde de moeren inderdaad zelf het volk in laten lopen. Kan ook inkooien natuurlijk, maar meer dan 2 nieuwe moeren kan ik zelf niet gebruiken. Ik denk dat ik ze dan zoals jij zegt met punaises vastzet in een leeg raam. Als jij een betere suggestie hebt om twee nieuwe volken met twee moeren te krijgen hoor ik het ook graag. Ik vind de overlevingskans bij mijn eigen werkwijze ook lastig in te schatten moet ik zeggen, hoe schat jij die in?Fish schreef: ↑wo 09 apr 2025, 09:33 Een hopeloos moerloos gemaakte aflegger, klinkt voor mij toch als een starter. Daarom is 2 volkjes misschien al wat veel en zou je voor 5 doppen makkelijk met één volkje af kunnen. Of was je misschien van plan de moeren in te laten lopen in het volk? Met maar 2 a 3 doppen per volk zou ik dan toch bang zijn dat het mislukt. Als ik zelf teel dan gaat er toch wel erg vaak iets mis, en zou ik 5 doppen voor 2 moeren te weinig vinden. In het slechtste geval zit je dan met een hopeloos moerloos volk voor een langere tijd, waardoor je kans maakt op leggende werksters. Maar goed, dat was je vraag niet.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Wat betreft de overlevingskans, als ik het zou moeten inschatten zou ik in jouw situatie al blij zijn als er één moer overleeft, afhankelijk van of het (pleeg)volk hetzelfde ras is als het dopje dat je meekrijgt. Ga je van bastaard naar rasbijen dan zou ik het geheel anders aanpakken. Maar je kan mazzel (of pech) hebben natuurlijk. Ik sta zelf in een omgeving met hoge mijtdruk en merk dat het dan wat vaker misgaat, met kronkelvleugels of te kleine moeren of zelfs Varroa in de dop. Vandaar dat ik graag de controle houd over de moeren die ik invoer, zonder ze te laten inlopen zeg maar. Dat kleurt mijn mening misschien.
Ik denk even hard op, maar van 2 naar 4 volken is natuurlijk doodsimpel met een aflegger van beide volken. Daar heb je de dopjes niet voor nodig. Ik snap dat de dopjes mooie rasmoertjes geven, maar dat zou ik dan misschien los hiervan zien. Dus toch maar een pleegvolk voor 5 doppen, op dag 10 inkooien en uiteindelijk in bevruchtingskastjes. Raken ze succesvol bevrucht, dan moertjes omruilen. Maar goed ik heb natuurlijk alle spullen al in huis inclusief (extra) pleegvolk, dus voor mij is het makkelijk praten.
Ik denk even hard op, maar van 2 naar 4 volken is natuurlijk doodsimpel met een aflegger van beide volken. Daar heb je de dopjes niet voor nodig. Ik snap dat de dopjes mooie rasmoertjes geven, maar dat zou ik dan misschien los hiervan zien. Dus toch maar een pleegvolk voor 5 doppen, op dag 10 inkooien en uiteindelijk in bevruchtingskastjes. Raken ze succesvol bevrucht, dan moertjes omruilen. Maar goed ik heb natuurlijk alle spullen al in huis inclusief (extra) pleegvolk, dus voor mij is het makkelijk praten.
-
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Het betreft raszuivere larfjes in F1 volken, Buckfast. Dus dat valt wel mee.
Ik neig nu meer naar de vlieger als methode van vermeerdering om ook uit de dracht te kunnen halen wat erin zit. En mede dankzij jou denk dat ik voor 5 larfjes per volk ga. Ik heb ondertussen ook nicotdopjes en kooitjes gekocht dus in laten lopen laat ik ook los. Ik werk met Dadant en de winkel had geen teeltraam in die maat, dus ik plak ze wel vast met was of inderdaad punaises.
Ik heb geen bevruchtingskastjes en dergelijke en vind het voor mijn plannen ook een iets te grote investering. Ben ook niet van plan om naar een bevruchtingseiland te gaan of na te telen. Het lijkt me gewoon mooi om alle volken weer F1 te hebben straks.
Ik neig nu meer naar de vlieger als methode van vermeerdering om ook uit de dracht te kunnen halen wat erin zit. En mede dankzij jou denk dat ik voor 5 larfjes per volk ga. Ik heb ondertussen ook nicotdopjes en kooitjes gekocht dus in laten lopen laat ik ook los. Ik werk met Dadant en de winkel had geen teeltraam in die maat, dus ik plak ze wel vast met was of inderdaad punaises.
Ik heb geen bevruchtingskastjes en dergelijke en vind het voor mijn plannen ook een iets te grote investering. Ben ook niet van plan om naar een bevruchtingseiland te gaan of na te telen. Het lijkt me gewoon mooi om alle volken weer F1 te hebben straks.