Gezond volk met stilstaande ontwikkeling?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
JEL
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Gezond volk met stilstaande ontwikkeling?

Bericht door JEL »

Goedenavond,
Ik heb op dit moment een volk wat zich bijzonder gedraagd. Dit volk ontwikkelt zich sinds de start van het jaar zeer goed, en daar moest ik half maart al een honingkamer opzetten. Deze had een paar uitgebouwde ramen en de rest kunstraat. 31 Maart waren acht van de tien ramen bezet, en heb ik er een tweede honingkamer opgezet. Tot dan ging alles goed. Dinsdag(8April) heb ik weer gekeken in dit volk. Tot mijn verbazing was het volk niet gegroeid. Op basis hiervan besloot ik in de eerste honingkamer de half uitgebouwde ramen aan de zijkant om te wisselen met de raten die in het midden zaten. Ze hadden toch al aardig gehaald. Vanavond echter leek de bezetting van de honingkamer veel lager en leek het volk dus gekrompen(tegengesteld aan de verwachte groei). Toch ook maar in het broednest gekeken. Daar trof ik alles kerngezond aan. Geen belegde doppen, wel zit het broednest gewoon op negen ramen(11raams bak zeer goed bezet). Ook trof ik eitjes aan, en een vroege zwerm kan ik dus uitsluiten. De tweede honingkamer heb ik er maar weer van afgetrokken. Eerst maar kijken hoe dit ontwikkeld.

Voorlopig zou de oorzaak kunnen zijn dat de tweede honingkamer warmteverlies op heeft geleverd waardoor er meer bijen het broednest in moeten als gevolg van warmtestress. Wellicht helpt de combinatie met lagere avondtemperaturen ook niet mee, en heb ik een ander beeld dan verwacht? Wellicht nog winterbijen die afgevallen zijn? Komende week verwacht ik gewoon weer groei, maar ik vind het bijzonder. Hebben meer mensen deze ervaring weleens opgedaan?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Gezond volk met stilstaande ontwikkeling?

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik weet niet in welke streek je woont maar ook in Zeeland is er zeer weinig dracht . Met deze koude hoge wind geven de planten zeer weinig nectar en blijven de bijen meesttijds binnen .
JEL
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Bericht door JEL »

Jaap v.Popering schreef: vr 11 apr 2025, 08:47 Ik weet niet in welke streek je woont maar ook in Zeeland is er zeer weinig dracht . Met deze koude hoge wind geven de planten zeer weinig nectar en blijven de bijen meesttijds binnen .
Ik ben woonachtig in de Betuwe, en er ik heb de bijen nu ook tussen het fruit staan. Er is dus een overvloed aan dracht op dit moment, en daar ligt het dan ook niet aan. Het scheelt dat we een paar dagen mooi weer krijgen nu.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

JEL schreef: vr 11 apr 2025, 12:33 Ik ben woonachtig in de Betuwe, en er ik heb de bijen nu ook tussen het fruit staan. Er is dus een overvloed aan dracht op dit moment, en daar ligt het dan ook niet aan. Het scheelt dat we een paar dagen mooi weer krijgen nu.
Een veld met bloesem of bloeiende bomen betekend niet altijd ook dracht .
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

Goedemorgen,
jij zegt dat het volk niet uitbreidt, en dat is volgens mij ook niet heel erg raar.
De winterbijen zijn nu massaal aan het afsterven, en wat er op dit moment dagelijks aan bijen geboren wordt is aan het stijgen, maar je moet voor het aantal bijen wat erbij komt terug kijken naar de hoeveelheid broed wat er zo half maart was. Als er toen 3-4 raampjes broed was, was je tevreden.
Bovendien kun je zeggen dat de bijen bij lagere temperaturen "indikken", waardoor er meer bijen nodig zijn om het broed warm te houden(terwijl het broednest ook nog eens groter aan het worden is.

Johan
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

JEL schreef: vr 11 apr 2025, 12:33
Jaap v.Popering schreef: vr 11 apr 2025, 08:47 Ik weet niet in welke streek je woont maar ook in Zeeland is er zeer weinig dracht . Met deze koude hoge wind geven de planten zeer weinig nectar en blijven de bijen meesttijds binnen .
Ik ben woonachtig in de Betuwe, en er ik heb de bijen nu ook tussen het fruit staan. Er is dus een overvloed aan dracht op dit moment, en daar ligt het dan ook niet aan. Het scheelt dat we een paar dagen mooi weer krijgen nu.
Precies Jaap en prcies aan het Noord-Oost einde van Nederland op 350 km afstand,
bloeit de kersen en pruimen uitbundig enz. , maar komen niet navenant of evenredig
stuifmeel
en kleefmeel en nectar de kasten binnen. Ook Koolzaad staat te droog te bloeien. .

Nog 3 dagen dan is het half april. Dan pas mag je verachten dat er meer bijen geboren
worden dan van ouderdom sterven ,volgens de honingbijen statistiek zJ :violin:
Wordt vervolgd.
Zj..
Plaats reactie